💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بورس

آیا هنوز سرمایه گذاری در طلا گزینه مناسبی است؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

بازارهای مالی مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری است مخصوصاً برای افرادی که به دنبال رشد ثروت خود هستند. با این حال، باید به فکر فرصت‌های سرمایه گذاری دیگر مانند طلا نیز باشیم چرا که مدیریت سرمایه به ما می‌گوید تمامی تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نچین!

اما آیا الآن زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا است؟ چه عواملی بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد و چرا سرمایه گذاران آن را خریداری می‌کنند؟ در این مقاله به پتانسیل سرمایه گذاری طلا در بازار ایران خواهیم پرداخت.

آیا اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا است؟

طلا اغلب به‌عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود. با این حال، اینکه آیا زمان مناسب برای سرمایه گذاری است یا نه، به عوامل زیادی از جمله شرایط فعلی بازار، چشم انداز اقتصاد جهانی و رویدادهای ژئوپلیتیک بستگی دارد؛ اما به طور کلی، بله. در حال حاضر زمان خوبی برای سرمایه گذاری در طلا است.

با توجه به اینکه ریال ایران نیز شاهد کاهش ارزش خود است، طلا می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری مطمئن و قابل اعتماد باشد.

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی بر قیمت طلا داشته است پاندمی بیماری کرونا ادامه دار بود و منجر به یک بازار بی‌ثبات در سراسر جهان شد و سرمایه گذاران در زمان عدم اطمینان اقتصادی به فلز گران‌بها به‌عنوان سرمایه گذاری امن روی آورده‌اند. با این حال بعد از تثبیت وضعیت شاهد کاهش قیمت طلا بودیم، اما مجدد با اینکه معضل کرونا در سراسر دنیا حل شد بعد از مدتی طلا روند صعودی گرفت و سقف قبلی را رد کرد و سقف جدید تاریخی ایجاد کرد چرا؟ چون مجدد ریسک رکود در سراسر دنیا زیاد شد و سرمایه ها به سمت دارای های ایمن مانند طلا حرکت کرد که طی هفته های اخیر رشد(تاریخ امروز 6 خرداد) مجدد طلا را دیدیم. بنابراین توجه به روند بازار و اتخاذ تصمیمات آگاهانه بر اساس آخرین اطلاعات مهم است.

البته باید در نظر داشت که قیمت طلا ممکن است در کوتاه‌مدت نوسان داشته باشد، اما در بلندمدت نسبت به ریال افزایش می‌یابد. طلا همیشه یک دارایی ارزشمند برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستند.

مجموعه همیار کریپتو با هدف کمک به هم‌وطنان برای کسب درآمد از بازارهای مالی در مشهد تأسیس شد. این مجموعه بهترین استراتژی معاملاتی برای ترید در بازارهای مالی؛ مانند آموزش جامع ارز دیجیتال و  آموزش فارکس را در دوره‌های خود آموزش می‌دهد تا بتوانید از این بازارها درآمد دلاری کسب کنید.

آموزش خصوصی فارکس
[SHORTCODE_ELEMENTOR id=”10300″]

قیمت طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

طلا یک فلز گران‌بها است که به دلیل کمیاب بودن و جذابیت آن ارزشمند است اما در بازار مالی نیز نقش اساسی دارد. قیمت طلا تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی جهانی، بی‌ثباتی سیاسی و عرضه و تقاضا قرار دارد. برخی از عوامل کلیدی که بر ارزش طلا تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

1. شرایط بازار جهانی

شرایط بازار جهانی می‌تواند نقش مهمی در ارزش طلا داشته باشد. رکود اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی و عدم اعتماد به بازار سهام می‌تواند سرمایه گذاران را به سمت طلا سوق دهد و قیمت آن را بالا ببرد.

2. تورم

تورم بر ارزش طلا تأثیر می‌گذارد و باهم رابطه مستقیمی دارند. وقتی تورم افزایش می‌یابد، قیمت طلا می‌تواند به دنبال آن افزایش پیدا ‌کند. تورم به معنای کاهش ارزش پول است و بازهم سرمایه گذار برای آنکه ارزش دارایی‌اش کاهش پیدا نکند به سمت خرید دارایی ارزشمندی مانند طلا سوق پیدا می‌کند.

3. دلار آمریکا

از آنجایی که طلا در سراسر جهان با دلار آمریکا معامله می‌شود، قدرت دلار می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. زمانی که دلار در سطح جهانی ضعیف است، قیمت طلا تمایل به افزایش دارد و بالعکس.

در زمان کاهش جهانی ارزش دلار سرمایه گذاران برای حفظ ارزش پول خود به خرید طلا روی می‌آورند.

دلار و طلا

همانطور که در تصویر تکنیکالی فوق مشاهده می‌کند زمان افت ارزش دلار آمریکا، قیمت طلا افرایش یافته است و برعکس.

4. نرخ بهره

زمانی که نرخ بهره پایین باشد، طلا به سرمایه گذاری جذاب‌تری تبدیل می‌شود؛ زیرا نرخ بهره پایین باعث ایجاد سود نمی‌شود. در حالی که وقتی نرخ بهره بالا باشد، اوراق قرضه و سایر سرمایه گذاری‌های سودآور جذاب‌تر می‌شوند.

اما این فرمول به همین سادگی ها نیست گاهی اوقات می شود که همبستگی بین طلا و نرخ بهره مثبت شود و زوند هر دو باهم صعودی شود اما چرا؟ چون این روزها ترس اول سرمایه گذاران بزرگ سراسر دنیا رکود است و آمریکا می تواند با افزایش نرخ بهره از تدوام تورم جلوگیری کند اما پشت افزایش نرخ بهره ماجرا دیگری هم وجود دارد رکود!! با افزایش نرخ بهره ترس از رکود افزایش پیدا می کند و افزایش ترس در بازارهای مالی باعث رشد قیمت انس جهانی طلا می شود.

در مقاله «تأثیر قیمت دلار و طلا بر بورس چگونه است ؟» به بررسی تأثیر نوسانات قیمت دلار و طلا بر بازار بورس می‌پردازیم.

4. تقاضا و عرضه

قیمت طلا نیز تحت تأثیر تقاضا و عرضه آن است. در ایران، عرضه محدود طلا و تقاضای زیاد برای این فلز گران‌بها اغلب قیمت آن را بالا می‌برد.

طلا در ایران چگونه ارزش گذاری می‌شود؟

قیمت طلا در ایران به دو عامل کلی وابسته است. 1- قیمت جهانی طلا و 2- نرخ روز دلار نسبت به ریال

1- قیمت جهانی طلا

در عنوان‌های قبلی عوامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا را بررسی کردیم. عواملی مانند شرایط بازار، تورم، نرخ بهره، عرضه و تقاضا و شرایط سیاسی – اقتصادی کشورها با هم و … بر قیمت جهانی طلا مؤثر است. این عوامل باعث افزایش یا کاهش قیمت اُنس طلا در جهان می‌شود.

با افزایش یا کاهش قیمت اُنس طلا در جهان به طور مستقیم قیمت طلا در ایران نیز افزایش یا کاهش میابد. بنابراین زمان تحلیل قیمت طلا در ایران باید این مورد توجه ویژه‌ای کرد.

2- نرخ روز دلار نسبت به ریال

دومین عامل نرخ دلار در ایران است. نرخ دلار در ایران به طور مستقیم در قیمت طلا در ایران تأثیر می‌گذارد. زمانی که ارزش دلار در مقابل ریال افزایش پیدا می‌کند، قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد و بیشتر مواقع زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند قیمت طلا در ایران نیز کاهش می‌یابد.

خرید طلا چه زمانی به صرفه است

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به بازار بورس ایران به وب‌سایت حسن زاده فایننس مراجعه کنید.

چرا طلا می‌خریم؟

طلا همیشه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است، عمدتاً به دلایل زیر:

1. به عنوان پوششی در برابر تورم

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، طلا یک پوشش قابل اعتماد در مقابل تورم محسوب می‌شود. با افزایش تورم، ارزش بیشتر ارزهای رایج کشورها کاهش می‌یابد و سرمایه گذاری در طلا به انتخابی هوشمندانه برای محافظت از سرمایه شما تبدیل می‌شود.

درحالت کلی بیشتر سرمایه گذاران معتقدند انس جهانی طلا در حالت عادی به مقدار تورم در آمریکا رشد می کند و قیمت داخلی طلا به مقدار تورم داخلی رشد میکند.

2. به عنوان یک پناهگاه امن

طلا اغلب به عنوان یک دارایی امن در زمان عدم ثبات اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. در زمان رکود، جنگ یا سایر بحران‌ها، سرمایه گذاران تمایل دارند به سمت طلا هجوم بیاورند زیرا ثبات و امنیت زیادی دارد از طرفی به همه‌جا قابل حمل است و توانایی نقد پذیری بالایی در سراسر دنیا دارد، طلا یک دارایی اعتباری است که در سراسر دنیا بین مردم اعتبار دارد و شما به راحتی می توانید طلای خود را به یک ارز رایج در هر کشوری تبدیل کنید.

3. تنوع پرتفوی

طلا همبستگی کمی با سهام و سایر دارایی‌ها دارد. به این ترتیب، سرمایه گذاران می‌توانند از طلا برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود و کاهش ریسک استفاده کنند تا زمانی که دنیا در مقابل یک ریسکی قرار گرفت که از قبل پیش بینی نشده بود مانند جنگ اوکراین و روسیه ،سایر دارایی های شما ریزش شدیدی را تجربه کردند اما طلا باشد تا با رشد خودش ریسک سبد شما را پوشش دهد.

4. ذخیره ارزش

طلا کمیاب است و عرضه آن محدود است که آن را به یک ذخیره عالی ارزش تبدیل می‌کند. به همین دلیل طلا به طور گسترده در طول تاریخ به عنوان یک شکل قابل اعتماد ارز و ذخیره ثروت مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا هنوز طلا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است

برای آموزش بورس در مشهد همراه با استراتژی دقیق معاملاتی و یادگیری نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری کلیک کنید.

آیا خرید طلا زینتی سرمایه گذاری خوبی است؟

هنگام خرید طلا باید توجه داشت که هدف از سرمایه گذاری در طلا چیست؟ اگر هدف از سرمایه گذاری در طلا کسب درآمد از نوسان‌های آن باشد باید در این حوزه خبره بود. چرا که امکان کلاهبرداری در این بازار زیاد است.

زمانی که قصد نوسان گیری از طلا را دارید دیگر خرید طلای زینتی به صرفه نیست زیرا علاوه بر قیمت گرم طلا باید هزینه‌های زیادی بابت اجرت ساخت پرداخت کنید. در این حالت بهترین گزینه خریداری طلای آب شده است چراکه حتی خرید سکه ممکن است همراه با ریسک باشد چون انواع سکه در ایران با حباب زیادی همراه است و در اثر فاکتورهای متفاوتی این حباب کم و زیاد می شود که اگر شما فرد متخصصی نباشید در اثر این نوسانات حباب متضرر می شوید.

اگر قصد نگهداری یا مصرف زینتی برای طلا دارید کافی است که از فروشنده‌های معتبر با فاکتور مهر شده طلا را خریداری کنید تا خیالتان از بابت اصل بودن کالا راحت باشد. حتی هنگام خرید و سرمایه گذاری در طلای زینتی برای خرید با قیمت مناسب می‌توانید طلای مستعمل را جایگزین طلا نو کنید تا لازم به پرداخت مبالغ بسیار زیاد بابت اجرت طلا نباشید.

در کنار تمامی این موارد برای سرمایه گذاری در طلا بهتر است از قبل قیمت طلا را به صورت آنلاین پیگیری کنید و اگر برای مدت زمان طولانی قیمت طلا در حال افزایش بود، دست نگهدارید زیرا قیمت طلا نیز اصلاح دارد و احتمالاً بتوانید در قیمت‌های کمتری در زمان اصلاح خریداری کنید.

جمع بندی

در حالی که سرمایه گذاری در طلا همراه با ریسک‌هایی است، اما می‌توانند سطح مشخصی از ثبات و تنوع را برای پرتفوی سرمایه گذاران فراهم کنند. با توجه به شرایط فعلی بازار ایران، شاید اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا باشد.

با این حال، قبل از سرمایه گذاری، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید، شرایط بازار جهانی و محلی را زیر نظر داشته باشید و اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک خود را مشخص کنید. با تحقیق و برنامه‌ریزی مناسب، طلا می‌تواند یک دارایی عالی برای سبد سرمایه گذاری شما باشد.

اگر در زمان اوقات فراغت خود قصد یادگیری بازارهای مالی به زبان ساده و رایگان دارید، آپارات همیار کریپتو را دنبال کنید.

مقاله مرتبط: سکه امامی در نیمه ی دوم ۱۴۰۲ بخرم یا نه؟

سؤالات متداول

1- چرا طلا می‌خریم؟

طلا یک کالایی است که نقد شوندگی بالایی دارد. از طرفی در ایران، طلا ارزش بالاتری نسبت به ریال دارد و پشتوانه امنی برای حفظ ارزش پول حساب می‌شود.

2- عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا چیست؟

مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت طلا؛ انتظارات بازار، نوسان قیمت دلار، قیمت انس جهانی طلا، نرخ بهره و تورم است.

3- من قصد سرمایه گذاری در بازارهای جهانی را دارم، چه پلتفرمی را پیشنهاد می دهید؟

شما با ایجاد حساب کاربری در صرافی BingX می‌توانید هم‌زمان ترید در بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس را با کمترین کارمزد تجربه کنید.

[quform id=”4″ name=”ثبت نام دوره‌های آموزشی”]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون از مقاله خوبتون من جدیدا با ی سایتی تحت عنوان طلاسی اشنا شدم این سایت مختص کسانی هست که میخوان سرمایه گذاری و پس انداز طلا داشته باشن که قیمتش از 50 هزار تومان شروع میشه . و یه مزیت حوبیم که داشتن این بود که هر موقع که میخواستیم میتونستیم طلای که خریداری کردن رو به خودشونم بفروشیم من ازشون خرید داشتم به نظر که خوب میومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا