💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
تحلیل تکنیکال

کانالیزه کردن نمودار در تحلیل تکنیکال به چه معناست؟نحوه رسم کانال قیمتی

آموزش صرافی بینگ ایکس

در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از روش‌هایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، کانالیزه کردن نمودار قیمتی است. کانالیزه کردن قیمت به ما امکان می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف بازار را تشخیص داده و در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های بهتری درباره خرید یا فروش نماد مد نظر بگیریم.

بسیاری از افراد تمایل دارند که با کمک کانال‌های قیمتی به ترید بپردازند. در واقع این افراد باید بتوانند برای مثال کانال‌های قیمتی صعودی را پیدا کرده و در کف کانال پوزیشن لانگ باز کنند. البته در این محتوا پس از معرفی کانال قیمت راجع به نحوه ترید در کانال صعودی، نزولی و خنثی صحبت خواهیم کرد. با همیارکریپتو همراه باشید.

تعریف کانال قیمت و کانالیزه کردن نمودار

یک کانال قیمتی به‌عنوان یک الگوی تحلیل تکنیکال، به ما امکان می‌دهد تا روند قیمت‌ها را در یک بازه زمانی خاص پیش‌بینی کنیم. یک کانال قیمتی شامل دو خط است که در بالا و پایین نوسان‌های قیمتی به طور موازی رسم شده و عملاً جهت و تمایل تغییرات یا همان نوسان قیمت را نشان می‌دهد. در یک کانال قیمتی خط بالا، به‌عنوان خط مقاومت شناخته می‌شود و خط پایین به‌عنوان خط حمایت.

در کانال سیگنال ارز دیجیتال و فارکس همیارکریپتو به صورت کامل تحلیل نمودار قرار میگیرد.

انواع کانال‌های قیمتی

همان‌طور که بیان شد کانال‌های قیمتی، جهت نوسان قیمت یا همان جهت روند قیمتی را نشان می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت: سه نوع کانال قیمتی داریم 1- کانال صعودی، 2- کانال نزولی و 3- کانال خنثی

1- کانال صعودی برای کانالیزه کردن نمودار

کانال صعودی، وقتی رسم می‌شود که بازار در حال رشد است و قیمت‌ها به‌صورت پیوسته در حال افزایش هستند. در واقع زمانی می‌توانیم یک کانال صعودی رسم کنیم که یک روند صعودی داشته باشیم در این حالت، خط مقاومت به‌صورت موازی با خط حمایت با شیب مثبت و رو به بالا رسم می‌شود. این کانال به ما اطلاع می‌دهد که قیمت‌ها به سمت بالا متمایل هستند و احتمالاً بازار در حال رشد خواهد بود.

در واقع با شناسایی کانال قیمتی صعودی و رسم صحیح خطوط کانال باید به دنبال فرصت خرید باشیم. زمانی که قیمت به خط پایینی کانال صعودی می‌رسد و یک کندل صعودی شکل می‌گیرند، موقعیت مناسبی برای باز کردن معامله خرید (پوزیشن لانگ) است.

آموزش خصوصی فارکس

کانال صعودی | کانالیزه کردن نمودار

2- کانال نزولی برای کانالیزه کردن نمودار

زمانی یک کانال نزولی می‌توانیم رسم کنیم که قیمت در حال کاهش باشد در واقع یک روند نزولی داشته باشیم یعنی پیوت‌های کف پایین‌تر از هم و پیوت‌های سقف نیز پایین‌تر از هم شکل بگیرند.

در بازارهای مالی دو طرفه مانند بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، یک کانال نزولی فرصتی برای باز کردن معامله فروش (پوزیشن شورت) است. بهترین زمان، وقتی است که قیمت به خط بالایی یا همان خط مقاومت رسیده است و یک کندل منفی نیز شکل گرفته است. در این حالت می‌توان یک پوزیشن فروش باز کرد.

کانال نزولی | کانالیزه کردن نمودار

3- کانال خنثی برای کانالیزه کردن نمودار

در کانال قیمتی خنثی، زمانی که دارایی مورد تحلیل روند خاصی ندارد و فقط بین دو محدوده قیمتی نوسان می‌کند، کانال قیمتی خنثی شکل می‌گیرد. در این زمان اصولاً دو خط افقی موازی هم داریم که قیمت بین این دو خط نوسان می‌کند.

موقعیت معاملاتی مناسب در کانال قیمتی خنثی نزدیک به سقف و کف کانال است. زمانی که قیمت به سقف کانال یا همان مقاومت رسید بهتر است منتظر کندل منفی بوده و معامله فروش باز کنیم و زمانی که قیمت به کف قیمتی رسید بهتر است منتظر کندل صعودی بوده و یک معامله خرید باز کنیم.

کانال خنثی | کانالیزه کردن نمودار

 

مراحل رسم کانال

برای رسم یک کانال قیمتی، در گام اول ما حداقل نیاز شناسایی به دو پیوت کف و دو پیوت سقف ماژور داریم. در واقع محدوده‌های بالقوه‌ای نیاز داریم که به‌عنوان حمایت و مقاومت از آن‌ها استفاده کنیم.

در گام دوم، از دو پیوت کف برای وصل کردن کف‌ها به هم و تشکیل خط حمایتی و دو پیوت سقف برای متصل کردن سقف‌ها به هم و تشکیل خط مقاومتی استفاده می‌کنیم. در اینجا با توجه به روند قیمت، برای ما کانال صعودی، نزولی یا خنثی شکل می‌گیرد. سپس، با استفاده از این پیوت ها و ابزار مخصوص رسم کانال در پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال، خطوط حاشیه‌ای کانال را رسم می‌کنیم.

گام سوم استفاده از این کانال‌ها برای تحلیل و نهایتاً معامله‌گری در بازار است. این خطوط می‌توانند به‌عنوان خط مقاومت و خط حمایت برای قیمت‌ها عمل کنند و امکان رشد یا نزول قیمت‌ها را به ما نشان می‌دهند.

یکی از بهترین پلتفرم های معاملات در بازار ارزهای دیجیتال و حتی معاملات فارکس، صرافی بینگ ایکس BingX می‌باشد. این صرافی به شما امکان می‌دهد به راحتی و به سرعت ارزهای دیجیتال را خریداری نمایید. با مراجعه به آموزش صرافی بینگ ایکس BingX، می‌توانید به شیوه‌ی ثبت نام در این صرافی و فرآیند دریافت پاداش‌های ثبت نامی و واریز سرمایه به طور کامل و جامع آگاهی یابید.

کاربرد کانالیزه کردن نمودار

کانالیزه کردن نمودار، به ما امکان می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف بازار را تشخیص داده و در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های بهتری درباره خرید یا فروش دارایی مورد تحلیل بگیریم. با استفاده از کانال قیمتی، می‌توانیم تحلیل کنیم که آیا بازار در حال رشد است و قیمت‌ها به سمت بالا حرکت دارند یا آیا بازار در حال تغییرات قیمتی نامنظم است و قیمت‌ها بین دو خط مقاومت و حمایت رنج میزند.

با این حال کانالیزه کردن نمودار دو کاربرد اساسی دارد:

1- معامله کردن با کمک کانالیزه کردن نمودار

همان‌طور که قبل‌تر بیان شد زمانی که قیمت به خط مقاومت رسیده و نشانه‌ای از ریزش آن دریافت می‌کنیم زمان باز کردن معامله فروش (Sell-Short) است و زمانی قیمت در خط حمایت می‌رسد و کندل صعودی ظاهر می‌شود می‌تواند زمان مناسبی برای باز کردن معامله خرید Buy-Long)) باشد.

نکته: همیشه جمله “روند دوست شماست” را به خاطر داشته باشید و در زمان ترید با کانال قیمتی هم در نظر داشته باشید یعنی سعی کنید در کانال‌های صعودی فقط معاملات خرید و در کانال‌های نزولی فقط معاملات فروش باز کنید اما در کانال خنثی محدودیتی وجود نداشته داشته و می‌توانید دو طرفه ترید کنید.

2- تعیین حد سود و ضرر

سقف و کف کانال محدوده‌های حد سود و حد ضرر با توجه به جهت معامله شما هستند. برای توضیح بیشتر باید بگوییم: اگر در کف کانال معامله خرید باز کرده‌اید، سقف کانال محدوده حد سود و کمی پایین‌تر از کف کانال محدوده حد ضرر شماست.

برای معاملات فروش برعکس خواهد بود یعنی شما معامله فروش خود را باید در سقف قیمتی باز کنید؛ بنابراین کف کانال حد سود شما و کمی بالاتر از سقف کانال حد ضرر شما خواهد بود.

برای آموزش صفرتا صد کانالیزه کردن مفاله آموزش فارکس رایگان و آموزش ارز دیجیتال رایگان بخوانید و در یا میتوانید به صورت آموزش خصوصی فارکس آموزش ببینید.

جمع بندی

کانالیزه کردن نمودار، یک روش کلیدی در تحلیل تکنیکال است که به ما امکان می‌دهد تا روند قیمت‌ها را در بازارهای مالی پیش‌بینی کنیم. با استفاده از کانال قیمتی، می‌توانیم تحلیل کنیم که آیا بازار در حال رشد است و قیمت‌ها به سمت بالا تمایل به نوسان دارند یا آیا بازار در حال ریزش است؟ شاید هم قیمت‌ها صرفاً در یک محدوده خاص در حال رنج زدن باشند.

در هر حال استفاده از کانال قیمتی برای تحلیل قیمت دارایی‌ها یک روش مرسوم است. اصولاً پس از شناسایی و رسم کانال قیمتی در کف کانال‌های صعودی، معاملات خرید (لانگ پوزیشن) انجام شده و در سقف کانال‌های نزولی، معاملات نزولی (شورت پوزیشن) انجام می‌شود. در کانال‌های خنثی نیز هر دو نوع معاملات مرسوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا