💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بورس

نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا + آموزش تصویری آپدیت 1402

آموزش صرافی بینگ ایکس

بورس ایران یکی از مراکز مهم معامله گری و سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه است. حتی با وجود برخی محدودیت‌ها، بورس ایران به دلیل پتانسیل رشد و سوددهی بالا، همواره جذابیت خاص خود را برای سرمایه‌گذاران داشته است.

با دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، شما می‌توانید به‌راحتی در بازار آتی کالا معامله کنید و از این بازار برای حفظ سرمایه و کسب سود استفاده کنید. با این حال، بهتر است قبل از ورود به این بازار، با شرایط و ضوابط آن آشنا شده و به مدیریت سرمایه ریسک دقت کنید. در این محتوا نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا در بورس ایران به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و تصویری توضیح داده خواهد شد.
همیار کریپتو برگزارکننده دوره‌های آموزشی کاربردی بازارهای مالی، در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.

1- بازار آتی کالا چیست؟

بازار آتی کالا بورس ایران یکی از بازارهای مالی در ایران است که به‌عنوان یکی از بخش‌های بورس اوراق بهادار تهران در سال 1377 تأسیس شد. البته این بازار به‌صورت جداگانه فعالیت می‌کند.

هدف از تشکیل بازار آتی کالا در ایران، پیشرفت صنایع و تجارت کشور در زمینه‌ی کالاها و محصولات کشاورزی، معدنی، نفتی و پتروشیمی و… است و به طور کلی هدف این بازار کمک به بهبود بازارهای کالای ایران و شفاف سازی فعالیت‌های بورس اوراق بهادار است.

در این بازار، قراردادهای آتی یا (Future Contract)، برای خرید و فروش کالاهایی مانند فولاد، پتروشیمی، نفت، گندم و… منعقد می‌شود، بدین معنا که هنگام معامله قراردادهای آتی، یک کالا مشخص با کیفیت و مقدار مشخص در زمان معلوم در آینده و در مکان معین دادوستد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بورس کالا چیست؟ راهنمای کامل سرمایه گذاری در بورس کالا

2- کد معاملاتی آتی چیست؟

کد معاملاتی آتی یک رشته کاراکتر تشکیل شده از حروف الفبایی و عددی است که برای انجام معاملات آتی در بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد همانند کد بورسی، برای هر شخص منحصربه‌فرد است.

آموزش خصوصی فارکس

برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا و فعالیت با این کد معاملاتی در بازار، باید مطابق با مراحلی که در ادامه شرح داده شد، عمل کنید.

همیار کریپتو بهترین استراتژی معاملاتی برای ترید را در آموزش فارکس در مشهد به همراهان خود آموزش می‌دهد تا بتوانند از این بازارها درآمد دلاری کسب کنند.

3- نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا

برای آنکه بتوانید کد معاملاتی آتی کالا دریافت کنید باید دو مرحله کلی را طی کنید. 1- مرحله غیرحضوری که در ادامه همراه با تصویر و مرحله‌به‌مرحله آموزش داده می‌شود و 2- مرحله حضوری که باید مدارک خود را به کارگزار مد نظر تحویل دهید.

مرحله غیر حضوری دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا

1-3- ثبت نام در سجام

اگر از قبل دارای کد بورسی هستید، دیگر لازم به ثبت نام مجدد در سامانه سجام را ندارید. چرا که هدف از ثبت نام در سامانه سجام دریافت کد بورسی و ارائه یک حساب بانکی فعال است.

اگر قبلاً در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اید می‌توانید از طریق لینک زیر وارد این سامانه شده، ثبت نام و احراز هویت کنید. (زمان ثبت نام حتماً تمامی اطلاعات خواسته شده را با دقت پر کرده و از صحت آن‌ها مطمئن شوید.)

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو، سایپا و بورس کالا + تصویر

2-3- مراجعه به وب‌سایت Ebgo 

در دومین مرحله دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، باید در سامانه Ebgo اطلاعات خود را وارد کنید. حتی اگر در بازار بورس اوراق بهادار (سهام) فعال باشید باز هم باید این مرحله را طی کنید.

نکته: سامانه Ebgo برای کارگزاری‌های مختلف لینک‌های متفاوتی دارد. به بیان ساده سامانه Ebgo مخصوص کارگزاری آگاه داریم و سامانه Ebgo مخصوص کارگزاری مفید و … شما باید در سامانه Ebgo مربوط به همان کارگزاری که قصد فعالیت در آن را دارید، ثبت نام کنید.

پس از ورود به سامانه Ebgo کارگزاری خود با صفحه‌ای مانند صفحه زیر مواجه می‌شوید.

روی بخش «اخذ کد آنلاین بورس کالا» کلیک کرده تا به صفحه دوم منتقل شوید. در صفحه دوم، مطابق با تصویر باید اطلاعات کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

 

نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا

 

در این مرحله به شماره خطی که وارد کرده اید، یک پیامک ارسال خواهد شد. کد ارسال شده را در کادر مشخص شده وارد کرده و «ادامه» را انتخاب کنید.

 

ثبت نام در سامانه ebgo

 

در ادامه باید اطلاعات شخصی مانند: نام، نام خانوادگی، نام پدر و… را مطابق با اطلاعات شناسنامه پر کنید.

ثبت نام در سامانه ایبیگو

 

در مرحله بعدی باید اطلاعات مربوط به محل کار و محل سکونت را پر کنید.

 

ثبت نام در سامانه ebgo

 

برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، در دو مرحله بعدی به ترتیب اطلاعات خواسته شده مربوط به شغل خود و اطلاعات مالی را پر کنید.

 

دریافت کد آتی کالا

 

زمانی که اطلاعات مالی را پر کردید، در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به حساب بانکی شما که در سجام ثبت نام کرده‌اید نمایش داده می‌شود. می‌توانید همان اطلاعات را انتخاب کرده یا بانک و شماره حساب متفاوتی را معرفی کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید شمش طلا در بورس کالا | قیمت مناسب خرید چقدر است؟

3-3- افتتاح حساب در بانک‌های عامل و (مراجعه حضوری به بانک)

نهایتاً باید دو حساب بانکی به کارگزاری خود برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا معرفی کنید. یک حساب «کوتاه مدت عادی» و یک حساب «قرض‌الحسنه» (به جای این حساب می‌توانید حساب «جاری همراه با دسته چک» نیز معرفی کنید.) در یکی از دو بانک سامان یا بانک ملت باید افتتاح کرده و به کارگزاری خود معرفی کنید.

 

برای افتتاح حساب سامان نیاز به معرفی نامه دارید که از همین طریق سامانه Ebgo باید آن را دانلود کرده و با این معرفی نامه‌ها به بانک مراجعه کنید.

نکته 1: هر دو حساب در اختیار بورس کالا (منظور حساب کوتاه مدت عادی است) و شخصی (حساب قرض‌الحسنه یا جاری همراه با دسته چک) باید متعلق به یک بانک باشند.

نکته 2: برای افتتاح حساب در بانک ملت نیازی به دریافت معرفی نامه جهت مراجعه حضوری به بانک را ندارید.

پس از افتتاح حساب مجدد باید وارد سامانه Ebgo شده و شماره حساب‌هایی که افتتاح کرده‌اید را در این سامانه ثبت نام کنید.

 

پر کردن اطلاعات مربوط به ایبیگو

برای کسب اطلاعات رایگان در حوزه بورس ایران به سایت حسن زاده فایننس مراجعه کنید.

4-3- اعلام شماره حساب در اختیار بورس کالا در سامانه ایبیگو

پس از افتتاح حساب در اختیار بورس کالا، باید شماره حساب خود را در سامانه EBGO وارد نمایید؛ بنابراین مجدد وارد سامانه EBGO مربوط به کارگزاری خود شده و روی اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار کلیک کنید. سپس اطلاعات مربوط به حساب‌های خود را در بخش‌های مربوطه وارد نمایید.

44 بارگذاری تصویر نمونه امضا

پس از آنکه اطلاعات حساب خود را با دقت وارد کردید، برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، باید مدارک شناسایی را آپلود نمایید. در این مرحله تنها بارگذاری تصویر امضا ضروری است با این حال اگر مدارکی مانند تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را نیز بارگذاری کنید، بهتر خواهد بود.

نکته: در یک کاغذ سفید بدون خط، با دقت امضا کنید، یک عکس با کیفیت از آن بگیرید سپس تصویر نمونه امضا خود را در قسمت مشخص آپلود کنید.

 

در مرحله بعدی باید تعیین کنید قصد دریافت کدام کد معاملاتی را دارید که البته می‌توانید هر دو گزینه مشاهده شده را تیک زده و انتخاب کنید. سپس قوانین و مقررات نوشته شده را با دقت مطالعه کنید. درصورتی که با آن‌ها موافق هستید (و البته باید) تیک «قبول قوانین و مقررات و تأیید نهایی» را انتخاب کنید.

پس طی این مرحله فرایند صدور کد معاملاتی شما آغاز خواهد شد.

امضای قرارداد بیانیه ریسک بازار

زمانی که پیامک تأیید ثبت نام خود را دریافت کردید می‌توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه Ebgo شده و فعالیت مبتنی بر بازار فیزیکی بورس کالا را آغاز کنید. با این حال هنوز امکان دریافت کد معاملاتی آتی کالا را ندارید چرا که در زمان مراجعه به کارگزاری خود باید یک قرارداد مبتنی بر «بیانیه ریسک بازار» را نیز امضا کنید.

مرحله حضوری دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا

مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا (اشخاص حقیقی)

برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، باید مدارک زیر را به کارگزاری مد نظر خود که قصد معامله در آن را دارید، ارائه دهید:

  •  ارائه اصل و کپی پشت و رو کارت ملی
  •  ارائه اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  •  داشتن حداقل مدرک دیپلم و ارائه کپی مدرک تحصیلی (فرقی ندارد کدام مدرک باشد – دیپلم به بالا)
  •  از قبل باید یک حساب بانکی در اختیار بورس و حساب بانکی پشتیبان (عادی) باز کرده باشید.
  •  معرفی شماره حساب بانکی

انتقال کد معاملاتی آتی کالا از کارگزاری دیگر

انتقال کد معاملاتی آتی کالا از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر فرآیندی است که با آن معامله‌گران می‌توانند در بازار آتی کالا با کارگزاری مورد نظر خود فعالیت کنند. برای انجام این فرآیند، باید مراحل زیر را طی کنید.

۱. با مراجعه به کارگزاری مبدا (کارگزاری فعلی)، فرم «انتقال کد معاملاتی آتی» را درخواست و تکمیل کنید. در این فرم باید اطلاعات شخصی و حساب بانکی خود را وارد کنید و نام و شماره حساب کارگزاری مقصد (کارگزاری جدید) را اعلام کنید.

۲. پس از تایید فرم توسط کارگزاری مبدا، نامه‌ای حاوی شماره پرونده و تایید انتقال کد معاملاتی آتی به شما داده خواهد شد. در نگهداری از این نامه کوشا باشید.

۳. با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری مقصد، نامه انتقال کد معاملاتی آتی را نشان دهید و فرم «ثبت‌نام در سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی» را درخواست و تکمیل کنید. در این فرم باید اطلاعات شخصی، حساب بانکی، شغل و سطح دانش خود را وارد کنید.

۴. پس از تایید فرم توسط کارگزاری مقصد، چنانچه قبلاً دسترسی به سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی داشته‌اید، همان رمز عبور قبلی خود را استفاده خواهید کرد. در غیر این صورت، چنانچه برای اولین بار قصد دسترسی به سامانه را دارید، یک رمز عبور جدید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد.

۵. با استفاده از شماره همراه و رمز عبور خود، به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه و وارد سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی شوید. در این سامانه می‌توانید قراردادهای آتی مختلف را مشاهده و خرید و فروش کنید.

۶. پس از هر معامله، لازم است که حساب خود را تسویه کنید و مبلغ معامله را به حساب کارگزاری مقصد واریز کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که برای هر قرارداد آتی، یک حداقل سپرده نقدی (مارجین) تعیین شده است که باید در حساب خود نگه دارید.

گرفتن کد معاملاتی آتی کالا چقدر طول می کشد؟

زمان دریافت کد معاملاتی آتی کالا بستگی به چند عامل دارد. اولین عامل این است که شما قبلاً کد بورسی داشته باشید و احراز هویت سجام را انجام داده باشید. اگر این شرط را ندارید، باید ابتدا به سامانه سجام مراجعه و کد بورسی دریافت کنید. دومین عامل این است که شما قبلاً کد معاملاتی آتی در کارگزاری دیگری داشته باشید یا نه. اگر این کد را داشته باشید، باید فرم «انتقال کد معاملاتی آتی» را از کارگزاری مبدا درخواست و تکمیل کنید و سپس به شعبه‌ای از کارگزاری مقصد مراجعه و فرم «ثبت‌نام در سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی» را پر کنید.

اگر نداشته باشید، باید فقط فرم «ثبت‌نام در سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی» را از شعبه‌ای از کارگزاری مورد نظر خود درخواست و تکمیل کنید. سومین عامل در تعیین مدت زمان این است که شما چقدر سریع و دقیق فرم‌های لازم را پر و تحویل دهید. هر چه زودتر و صحیح‌تر فرم‌های خود را تکمیل و به کارگزاری تحویل دهید، زودتر کد معاملاتی آتی خود را دریافت خواهید کرد. به طور تقریبی، می‌توان گفت که زمان دریافت کد معاملاتی آتی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت است.

فرق حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان چیست؟

فرق حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان این است که حساب در اختیار بورس یک حساب مشترک با سازمان بورس است که شما نمی‌توانید از آن پول برداشت کنید و فقط برای شارژ حساب معاملات آتی کاربرد دارد. حق برداشت از این حساب منحصرا در اختیار سازمان بورس است. حساب پشتیبان یا حساب شخصی حسابی است که به حساب در اختیار بورس وصل می‌شود و برای برداشت وجه کاربرد دارد. شما می‌توانید از طریق این حساب، سود یا زیان خود را تسویه کنید. در حال حاضر افتتاح این دو حساب تنها از طریق بانک‌های ملت و سامان امکان پذیر است. دقت کنید که هر دو حساب عملیاتی و پشتیبان باید از یک بانک باشند.

جمع بندی

در مجموع، بازار آتی کالا به عنوان یکی از بخش‌های بورس اوراق بهادار تهران، مکانی برای خرید و فروش کالاهای صنعتی و کشاورزی فراهم می‌کند. برخی از اهداف این بازار عبارتند از پیشرفت صنایع و تجارت کشور، افزایش شفافیت فعالیت‌های بورس و کمک به بهبود بازارهای کالایی. با دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا، افراد می‌توانند در این بازار فعالیت کرده و سودآوری داشته باشند.

در این مقاله به نحوه دریافت کد معاملاتی آتی کالا در بازار آتی کالا پرداخته شد. برای دریافت این کد، ابتدا باید در سامانه سجام و سامانه ایبیگو ثبت نام کرده سپس به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز فعالیت در بازار آتی کالا مراجعه کنید و پس از تکمیل فرم درخواست خرید و فروش و ارائه مدارک مورد نیاز، کد معاملاتی خود را دریافت کنید.

سؤالات متداول

آیا برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا باید در آزمون خاصی شرکت کنم؟

خیر، برای دریافت کد معاملاتی آتی، نیازی به شرکت در آزمون نیست.

آیا برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا باید حساب بانکی خاصی داشته باشم؟

بله. برای دریافت کد معاملاتی آتی، باید در یکی از دو بانک سامان یا ملت حساب بانکی داشته باشید.

آیا برای فعالیت در بازار آتی، داشتن کد بورسی کافی است؟

خیر. شما با کد بورسی تنها می‌تپاندی در بازار بورس اوراق بهادار معامله کنید. برای فعالیت در بازار آتی باید کد معاملاتی آتی کالا داشته باشید.

از چه طریقی می‌توان کد معاملاتی آتی دریافت کرد؟

برای دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا باید به سامانه Ebgo کارگزاری مد نظر مراجعه کرده و پس از پر کردن اطلاعات خواسته شده، افتتاح حساب بانکی، اعلام شماره حساب به سامانه Ebgo و مراجعه حضوری به شعب کارگزاری مد نظر منتظر دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا باشید.

صدور کد معاملاتی آتی کالا چند روز زمان میبرد؟

حداکثر 7 روز کاری دریافت کد معاملاتی و دسترسی به سامانه آنلاین زمان خواهد برد.

در صورتی که قصد دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا را داشته باشیم اما قبلاً در سامانه ایبیگو تنها گزینه «دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا» را انتخاب کرده باشیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟

در این صورت باید به کارگزاری خود مراجعه کرده و به‌صورت حضوری درخواست دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا