💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بورس

نحوه خرید شمش طلا در بورس کالا | قیمت مناسب خرید چقدر است؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

گواهی سپرده شمش طلا یکی از جدیدترین ابزارهای معاملاتی در بورس کالا است. اگر خاطرتان باشد تعداد زیادی از هم‌وطنانمان قیمت‌های بسیار بالایی برای خرید ربع سکه از بورس پرداخت کرده بودند که همه به دلیل عدم آگاهی از نحوه معاملات، نحوه قیمت و سفارش گذاری و نحوه دریافت بود. حال همیار کریپتو در مقاله «خرید شمش طلا در بورس کالا» قصد دارد به صفر تاصد خرید شمش طلا در بورس کالا و پروسه تحویل‌گرفتن  آن به زبان ساده بپردازد تا هم‌وطنان در این خرید دیگر دچار مشکل نشوند.

این مقاله به ازای هر اطلاعیه جدید از سمت بورس کالا آپدیت خواهد شد.

شمش طلا چیست؟

شمش طلا یک قطعه طلا با عیار 995 الی 999.99 است که در وزن‌های مختلف تولید می‌شود. به شمش طلا در انگلیسی gold bar و gold ingot گفته می‌شود. شمش طلا یک قطعه طلا خام بوده و برای افزایش خلوص یا همان عیار آن نیاز به تجهیزات پیشرفته است.

شمش‌های طلا موجود در ایران توسط تعدادی شرکت معتبر تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا با خلوص ۹۹۵ تولید می‌شود.

گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا

گواهی سپرده شمش طلا جدیدترین اوراق بهادار قابل معامله در بورس کالای ایران است. دارایی پایه در بورس کالا شمش طلای یک کیلوگرمی با حداقل عیار 995 است و هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 100 صوت یا همان 0.1 گرم از شمش طلا خواهد بود. تا اطلاع ثانوی شمش‌های طلا مورد تائید تولید یا وارد شده و در خزانه نگهداری می‌شود. سپس بر اساس میزان موجودی شکش طلای موجود، گواهی سپرده شمش طلا صادر می‌شود.

مشخصات شمش طلا در بورس کالا

از تاریخ پنج‌شنبه 18/12/1401 گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا قابل‌عرضه است. مشخصات خرید شمش طلا در بورس کالا به شرح زیر است.

نماد معاملاتی: CD1GOB0001

آموزش خصوصی فارکس

دارایی پایه: شمش طلا

استاندارد دارایی: مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 8718 و آنالیز شرکت تولیدکننده و واردکننده مطابق با اطلاعیه گشایش انبار

عیار شمش طلا: حداقل 995

اندازه هر گواهی سپرده کالایی: 0.1 گرم معادل 100 سوت

واحد قیمت: ریال به ازای هر 0.1 گرم (100 سوت)

حداقل تغییر قیمت هر سفارش: 10 ریال برای هر گواهی سپرده کالایی

سامانه معاملات: سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران (سما)

 محاسبه قیمت هر گرم شمش طلا

بیشتر بدانید: آموزش نحوه افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو، سایپا و بورس کالا

هر گواهی سپرده کالایی شمش طلا چند تومان است؟

هر یک گواهی سپرده کالایی شمش طلا به ارز 0.1 گرم است و عیار شمش طلای عرضه‌شده در بورس کالا 995 است؛  بنابراین برای ارزش‌گذاری هر گواهی شمش طلا و قیمت شمش طلا در بورس کالا باید تعداد گواهی ضربدر قیمت طلای عیار 995 شود. بااین‌حال قیمت شمش طلا در بورس کالا دارای نوسان خواهد بود و با توجه به عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

آیا برای خرید شمش طلا در بورس کالا، باید کد بورس کالا داشت؟

بله. برای خرید شمش طلا در بورس کالا، باید هر شخص حقیقی اقدام به اخذ کد بورس کالا کند.

در چه روزهایی می توان شمش طلا را از بورس خرید؟

طبق آخرین اطلاعیه سازمان بورس کالای ایران، از روزهای شنبه الی پنج‌شنبه خرید شمش طلا در بورس کالا امکان‌پذیر است.

ساعت معاملات شمش طلا در بورس کالا چه زمانی است؟

علاقه‌مندان به خرید شمش طلا در بورس می‌توانند در روزهای معاملاتی از ساعت 11.30 الی 12 نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایند؛ اما ساعت انجام معامله به شرح زیر است.

ساعت 11.30 الی 12: دوره پیش گشایش

ساعت 12: گشایش به روش حراج تک قیمتی

ساعت 12 الی 15: حراج پیوسته

تابلو معاملاتی شمش طلا را از کجا می‌توان دید؟

برای مشاهده معاملاتی هر روز شمش طلا باید به سایت بورس کالا ایران مراجعه کنید. لینک دقیق مربوط به معاملات شمش طلا را می‌توانید مشاهده کنید.

https://cdn.ime.co.ir

تابلو معاملات شمش طلا

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در ردیف اول «نام نماد» شمش طلا که CD1GOB0001 آورده شده است. در دومین ستون مربوط به «قیمت پایانی روز قبل» ذکر شده است.

هر روز معاملاتی قیمت شمش طلا می‌تواند بین منفی تا مثبت 5 درصد قیمت پایانی نوسان داشته باشد.

چه کسانی می‌توانند شمش طلا خریداری کنند؟

در حال حاضر اکثر کارگزاران بورس امکان دادن کد بورس کالا به افراد حقیقی را دارند؛ بنابراین تمام افراد حقیقی با دریافت کد بورس کالا می‌توانند از طریق معاملات بر خط ثبت سفارش شمش طلا را انجام دهند.

کارمزد خرید شمش طلا در بورس چقدر است؟

کارمزد خرید شمش طلا در بورس مطابق با مصوبات هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس و اوراق بهادار است.

حداکثر حجم هر سفارش خرید شمش طلا در بورس چقدر است؟

در هر سفارش حداکثر می‌توان 10 هزار گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم شمش طلا را ثبت سفارش کرد.

حداقل حجم هر سفارش خرید شمش طلا در بورس چقدر است؟

در هر سفارش حداقل باید 1 گواهی سپرده کالایی شمش طلا را ثبت سفارش کرد.

هر شخص حداکثر چه تعدادی می‌تواند شمش طلا از بورس بخرد؟

اشخاص حقیقی می‌توانند تا حداکثر پانصد هزار گواهی سپرده کالایی معدل 50 کیلوگرم شمش طلا را از بورس کالا بخرند.

نوسان قیمتی شمش طلا در بورس کالا چقدر است؟

در اولین روز معاملاتی قیمت شمش طلا بدون محدودیت دامنه نوسان مطابق با میزان عرضه و تقاضا بازگشایی خواهد شد. در روزهای بعدی محدوده نوسان در منفی و مثبت 5 درصد قیمت پایانی روز قبل معامله خواهد شد. از همین رو شما باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی بهترین زمان را برای خرید خود مشخص کنید تا به بیشترین سود ممکن دست پیدا کنید.

نحوه خرید شمش طلا در بورس کالا

1- همان‌طور که بیان شد برای خرید شمش طلا از بورس کالا در اولین قدم باید کد بورس کالا داشته باشید.

2- مرحله بعدی ورود به سامانه Ebgo است.

3- پس از وارد شدن به سامانه Ebgo از منو سمت راست صفحه، روی گزینه «گزارش» کلیک کرده تا منو آبشاری باز شود و سپس بر روی «ثبت سفارش و مدیریت گواهی سپرده شمش طلا» کلیک کنید.

نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا

طلا در فارکس هم میتوانید معامله کنید و کسب درآمد دلاری داشته باشید اما میتوانید با آموزش فارکس در تهران و آموزش فارکس در مشهد به صورت حضوری معاملات خود را انجام دهید.

حداقل تعداد شمش طلا برای تحویل چقدر است؟

با توجه به تلورانس وزنی شمش طلا و تلورانس عیار آن (بین خلوص 995 تا 999) هر شخص حقیقی برای دریافت شمش طلای خریداری شده باید حداقل 11هزار گواهی سپرده شمش طلا معادل یک عدد شمش طلا خریداری کرده باشد تا بتواند به‌صورت فیزیکی دارایی خود را تحویل بگیرد.

به بیان ساده‌تر دریافت شمش طلا در قطعات با وزن کمتر از 1 کیلوگرم امکان‌پذیر نیست.

خرید شمش طلا در بورس کالا

چگونه شمش طلای خریداری شده را تحویل بگیریم؟

برای تحویل‌گرفتن شمش طلا از انبار باید در روزهای کاری شنبه الی چهارشنبه حداکثر تا ساعت 15، درخواست خود را ثبت کنید. ثبت درخواست در یکی از دو سامانه شرکت کارگزاری یا سامانه معاملات بر خط باید انجام شود.

سپس باید منتظر تأیید درخواست توسط بورس بوده و پس از تأیید درخواست، انباردار موظف است تا 4 روز کاری کالای شمش طلا را به شخص مالک یا نماینده حقوقی ایشان تحویل دهد.

محل دریافت شمش طلا کجاست؟

پس از طی کردن مراحل درخواست، تأیید و احراز هویت توسط انباردار می‌توان شمش طلا را از انبار مشخص‌شده توسط انباردار تحویل بگیرید.

نکته: اینکه از کدام انبار کالای شمش طلا را تحویل بگیرید کاملاً به‌صورت تصادفی توسط سیستم مشخص خواهد شد. به بیان دیگر خریدار حق مشخص کردن انبار خاصی را برای تحویل گرفتن شمش طلا ندارد.

شمش طلای تحویل گرفته شده با مشخصات بورس کالا مطابقت ندارد، چطور آن را پیگیری کنم؟

در زمان تحویل کالا شمش طلا باید مشخصات و تعداد کالا را چک کرده و در صورت مغایرت کالا را تحویل نگیرید؛ در غیر این صورت هیچ حق اعتراضی در خصوص کالای تحویل گرفته شده ندارید.

با توجه به ریسکی که در این بخش وجود دارد، حتما در زمان تحویل گرفتن حساسیت بالایی داشته باشید تا از این نظر متضرر نشوید. فرایند بررسی دقیق و تحویل گرفتن آن وظیفه‌ای است که بر روی دوش شما قرار دارد و عواقب هر گونه مغایرت بر عهده خود شما خواهد بود.

نکته: تحویل شمش طلا کاملاً به‌صورت تصادفی انجام خواهد شد؛ یعنی مشتری امکان انتخاب انبار، شمش و تولیدکننده شمش طلا را ندارد.

ممنوعیت خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا توسط اشخاص حقوقی

در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۴۰۱ بورس کالای ایران با یک اطلاعیه اعلام کرد که اشخاص حقوقی امکان خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا را ندارند. از همین رو با توجه به این ممنوعیت فقط افرادی می‌توانند شمش طلا تهیه کنند که دارای شخصیت حقیقی باشند. البته باید به این نکته اشاره کرد که د راین مورد استثنائاتی هم وجود دارد. در این اطلاعیه آمده است که صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی پشتوانه طلا و بازارگردان از این قانون مستثنی هستند. از همین رو این صندوق‌ها می‌توانند از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و به خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا بپردازند.

مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا چیست؟

خرید گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که باید به آن توجه کرد. در همین راستا برخی از مهم‌ترین مزایای آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

  1. مالکیت فیزیکی: خرید گواهی سپرده شمش طلا به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به نگهداری و حفظ طلا در خانه یا جایی دیگر

مالکیت فیزیکی بر روی طلا را داشته باشید.

  1. آسانی در خرید و فروش: با داشتن گواهی سپرده شمش طلا می‌توانید به راحتی و با قیمت‌های مناسب طلا را خرید و فروش کنید؛ بدون اینکه نیاز به جابه‌جایی و نگهداری فیزیکی طلا داشته باشید.
  2. تنوع سرمایه‌گذاری: خرید گواهی سپرده شمش طلا به شما امکان می‌دهد تا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید که یکی از ابزارهای تنوع سرمایه‌گذاری است و می‌تواند به تنظیم مخاطرات سرمایه‌گذاری شما کمک کند.
  3. حفاظت از ارزش: طلا از دیرباز به عنوان یک سرمایه پایدار و حفاظتی مورد توجه قرار گرفته است. خرید گواهی سپرده شمش طلا به شما امکان می‌دهد تا از ارزش پایدار و مقاومت طلا در برابر تورم و نوسانات بازار بهره‌برداری کنید.
  4. شفافیت و اطمینان: با خرید گواهی سپرده شمش طلا، شما به صورت الکترونیکی مالکیت خود را ثبت می‌کنید و از شفافیت و امانت دار بودن سیستم سپرده‌گذاری طلا برخوردار خواهید بود.

اطلاعیه نحوه انجام معاملات گواهی شمش طلا و تحویل فیزیکی آن

در سایت بورس کالای ایران، اطلاعیه‌های مبنی بر خرید شمش طلا در بورس کالا وجود دارد که می‌توانید از طریق لینک زیر به جدیدترین اطلاعیه‌های خرید شمش طلا در بورس کالا دسترسی داشته باشید.

https://www.ime.co.ir/stnews.html

جمع بندی

در مقاله «خرید شمش طلا در بورس کالا» به معرفی مشخصات شمش طلا، نحوه سفارش گذاری و خرید، زمان معامله و نحوه دریافت شمش طلا از بورس کالا پرداختیم.

برای خرید شمش طلا در بورس کالا باید کد بورس کالا داشته باشید و برای تحویل آن باید حداقل یک قطعه کامل شمش طلا خریداری کرده باشید. البته اگر قصد دریافت شمش طلا را ندارید می‌توانید روز بعد خرید، مجدد گواهی سپرده کالای خریداری شده را بفروشید.

اگر سؤالی دارید، برایمان کامنت کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

سؤالات متداول

سوت به چه معناست و هر یک گرم طلا چند سوت است؟

به کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری طلا سوت گفته می‌شود و هر 1000 سوت معادل یک گرم طلا است.

گواهی سپرده کالایی شمش طلا که در بورس کالا عرضه می‌شود، چند سوت است؟

هر یک گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالا معادل 100 سوت یا 0.1 گرم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا