💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) کلاسیک یا پیشرفته؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

در همه بازارهای مالی، چند روش کلی برای تحلیل وضعیت بازار و پیش بینی قیمت برای خرید یا فروش رمزارز وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) است.تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل قیمت و بررسی بازارهای مالی است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در کنار تحلیل فاندامنتال از آن استفاده می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال شامل بررسی بیانیه‌های مالی یک شرکت، وضعیت شبکه یک ارز دیجیتال و پیگیری رویدادها و اخبار آن‌ است، در حالی‌ که در تحلیل تکنیکال با استفاده از تاریخچه حجم و قیمت می‌توان وضعیت یک ارز دیجیتال را سنجید و در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)چیست؟

بررسی بازار برای رسیدن به هدف مشخص را تحلیل می‌گویند. افراد فعال در بازارهای مالی هدفشان از تحلیل بازار کسب سود است، به بیان ساده تر معامله گران بازار را با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند، بررسی می کنند و به نتیجه می‌رسند. در بازار کریپتو ما دو نوع تحلیل داریم: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

 تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

در تحلیل فاندامنتال تحلیل‌گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه یا شرکت از جنبه‌های مختلف می‌پردازد و اخبار و رویدادهای مهم آن را دنبال می‌کند. آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به‌طوری که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌های بالقوه آن را تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته می‌شود.

 تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

تحلیل تکنیکال پرکاربرد ترین تحلیل برای بازارهای مالی است و بر روابط خرید و فروش بازار تسلط دارد. این تحلیل با استفاده از چارت قیمت / زمان روند حرکت قیمت را مشخص می‌کند و با استفاده از چارت قیمت اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج می‌کنند. تجزیه و تحلیل تکنیکال یک استراتژی معاملاتی است که سرمایه‌گذاری‌ها را ارزیابی و فرصت‌های معاملاتی را با روندهای قیمتی و الگوهای دیده شده بر روی نمودارها مشخص می‌کند.

تحلیل تکنیکال کلاسیک که میتوانید مقالات همیارکریپتو را مطالعه کنید.

تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که عرضه و تقاضا باعث کشف قیمت می‌شود، با بررسی و مطابقت گذشته نمودار قیمتی و پیدا کردن الگوهای متفاوت و تکرارشونده آینده قیمت یک دارایی را پیش‌بینی می‌کنند.

آموزش خصوصی فارکس

تحلیل تکنیکال اولین بار توسط چارلز داو ارائه شد. چارلز داو معتقد است اولین و مهم‌ترین فرض در تحلیل تکنیکال قیمت است که همه اطلاعات را نشان می‌دهد. تحلیل تکنیکال بر تحلیل آماری نوسانات قیمت تکیه می‌کند و با دیدن الگوها و روندهای قیمتی گذشته و حال، روند قیمت آینده را پیش‌بینی کند.

تفاوت تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) و تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

برای تحلیل بازار های مالی و پیش‌بینی قیمت از روش های گوناگونی استفاده می‌شود مهمترین آنها تحلیل تکنیکال و بنیادی است. تحلیل بنیادی بر پایه اطلاعات مالی شرکت است و با استفاده از گزارش ها، عملکرد شرکت، مواد اولیه، محصولات و روند خط تولید می‌توان میزان ارزشمندی بازار را بررسی کرد اما با تحلیل تکنیکال بدون در نظر گرفتن بنیاد بازار، با استفاده از چارت و ابزارهایی مانند اندیکاتور، اسیلاتور،خطوط روند و … می‌توان بازار را تحلیل کرد و نقاط خرید و فروش را مشخص کرد.

مزایای تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

مزایای تحلیل تکنیکال

  1. انعطاف‌پذیری و سازگاری با همه بازارها
  2. قابل استفاده برای بازه‌های زمانی مختلف
  3. تحلیل تکنیکال، میانبری است به بررسی بنیادی رمزارزها

معایب تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

با در نظر گرفتن این اصل که فرضیه بازار کارا از فرضیات اساسی تحلیل تکنیکال است، همین اصل می تواند یکی از محدودیت های آن نیز باشد. طبق این فرضیه قیمت های بازار، همه اطلاعات گذشته و حال را منعکس می کند و بنابراین هیچ راهی برای کسب منفعت از روند های بازار نیست مگر این که بازار کارایی کامل نداشته باشد. تحلیلگران بنیادی معتقدند که بازار می تواند کارا باشد، اما همه اطلاعات در قیمت گذشته و حال وجود ندارد و قیمت ها تصادفی حرکت می کنند.

دومین انتقادی که می توان از  تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)داشت این است که این روش در برخی از اوقات کاربرد دارد. برای مثال اگر معامله گران حد ضرر مشابهی برای یک سهم خاص در نظر بگیرند، با رسیدن سهم به قیمت نزدیک حد ضرر بسیاری از سهام داران شروع به فروش می کنند و این موضوع سبب می شود که قیمت سهم پایین بیاید و پیش بینی ها را تایید کند و این گونه برداشت شود که روند پیش بینی شده تحلیل تکنیکال درست بوده است

انواع تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)  به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. تحلیل تکنیکال کلاسیک
  2. تحلیل تکنیکال پیشرفته

تحلیل تکنیکال کلاسیک

تحلیلی که با استفاده از ابزارهای ساده وضعیت آینده قیمت را روشن می‌کند.تحلیل تکنیکال کلاسیک یکی از پرطرفدار ترین روش های تحلیل است و بهترین نتیجه را می‌دهد. تحلیلگر کلاسیک قادر است دقیق ترین نقطه برای ورود و خروج را با استفاده از خطوط حمایت و مقاومت و حجم معاملات بدست آورد.

این روش مبتنی بر اندیکاتورهایی مثل ایچیموکو و مووینگ اوریج ها می باشد. این روش از تحلیل تکنیکال برای تعیین روند می‌باشد و محدوده قیمتی برای خرید و فروش را مشخص می‌کند.

تحلیل تکنیکال پیشرفته

تاریخچه تحلیل تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

«چارلز داو» نقش مهمی در ابداع تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)دارد. او بنیانگذار و تاسیس کننده ی نشریه مشهور «وال‌استریت ژورنال» بود که در  ارزیابی سایر نشریات است. هم چنین «شاخص صنعتی داو جونز» هم به وسیله او ایجاد شده است.

«چارلز داو» در سال ۱۸۵۱ در شهر استرلینگ، در آمریکا به دنیا آمد و در سن ۲۱ سالگی در شهر ماساچوست به عنوان یک خبرنگار برای روزنامه «اسپرینگ فیلد» شروع به فعالیت کرد. او بعدها در نشریه دیگری با نام «کی‌ یرنان» با «ادوارد دیویس جونز» همکاری خود را آغاز کرد و آن‎ها پس از مدتی خبرگزاری خود را با نام «داو، جونز و شرکا» تأسیس کردند.

در سال ۱۸۸۹  که خبرگزاری آن‌ها ۵۰ نیرو داشت،  تصمیم گرفتند نام نشریه خود را به «وال‌استریت ژورنال» تغییر دهند و تعداد صفحات آن را بیشتر کنند و سپس به کمک شریک جدیدشان «چارلز برگ‌استرسر» در «وال‌استریت ژورنال» چندین شاخص‌ مختلف «داو-جونز» را مورد بررسی قرار دادند.(داوجونز در فارکس میتوانید معامله کنید.)

اگرچه «داو» کتابی در زمینه تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) ننوشت، اما سری مقالاتی که در روزنامه« وال استریت ژورنال» چاپ کرد، راه را برای پیشگامان این علم آسان  کرد. مقالات او براساس سه نظریه منتشر می‎شد که به نام «نظریه داو» شهرت دارند و در ادامه به بررسی آن‎ها می‎پردازیم

«داو» معتقد بود که همه فاکتورهای تاریخی و جغرافیایی، بنیادی، سیاسی و همه اتفاقات و موارد دیگر در قیمت یک سهم اثر خود را می‌گذارد و نیازی به بررسی آن‎ها نیست و صرفاً باید نمودار قیمت را تحلیل کرد. بنابراین تنها کاری که باقی می‌ماند بررسی نمودار قیمت است که بر اساس تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) دلیل آن، میزان عرضه و تقاضا است،  به عنوان مثال زمانی که یک خبر خوب اساسی منتشر می‎شود یا زمانی که انتظارات مثبت در بازار به وجود می‌آید، قیمت‎‌ها افزایش پیدا می‎کنند.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

تحلیل سنتیمنتال یک تحلیل جدید است که رفتار و روانشناسی فعالان بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به اتفاق های که در بازارهای مالی رخ می‌دهد دادهای رابه ما نشان میدهد که  گرایش و اقبال تریدرهای بازار به چه صورت است. و این اطلاعات که به ما میدهد را در انجام معاملات صحیح تر و دقیق تر مارا کمک می کند و به ما می گوید با به چه سمتی میرود

تحلیل سانتیمنتال چقدر مهم هست؟

تحلیل سانتیمنتال می توان گفت همان پارامتر تجربه‌ای است که قبل‌تر به تریدر های با تجربه و با سابقه این بازار ها نسبت داده می­‌شد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، افراد با تجربه بازار فقط با نگاه به داده ها و موقعیت تکنیکالی می‌­توانستند تصمیم گیری بسیار دقیق تری بگیرند . حتی وضعیت را به طور کامل تری تحلیل کنند، بدون هیچ ابزاری و بدون هیچ تریدی!

در اصل تحلیل سانتیمنتال به همین صورت است. یعنی شما فقط با دانستن دانش این تحلیل به راحتی می­‌توانید یک تصمیم گیری درست درباره سرمایه گذاری بر روی یک ارز یا یک جفت ارز داشته باشید. باید به این نکته مهم هم توجه داشت که افراد بسیار کمی از تریدر ها و سرمایه گذاران به خوبی از دانش این تحلیل سانتیمنتال آگاهی دارند.

جمع بندی

یکی از روش های تجزیه و تحلیل در بازارهای مالی، روش تحلیل تکنیکال است. در روش تحلیل تکنیکال، این جمله معروف بسیار به کاربرده می‌شود که گذشته، چراغ راه آینده است.

به عبارت دیگر سرمایه گذارانی که از روش تحلیل تکنیکال برای ارزیابی و تحلیل قیمت سهام استفاده می‌کنند بر این باورند که با بررسی روند نوسانات قیمت یک سهم در گذشته، می‌توان قیمت آن سهم را در آینده پیش بینی کرد. بنابراین تحلیل تکنیکال، درواقع پیش بینی قیمت سهم در آینده، بر اساس اتفاقات گذشته است.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) با استفاده از نمودارها و رابطه های ریاضی، روند قیمت سهم در آینده را بر اساس نوسانات گذشته قیمت آن سهم، پیش بینی کرده و درصورتی که به این نتیجه برسند که قیمت سهم در آینده، در مقایسه با قیمت فعلی آن افزایش خواهد داشت، نسبت به خرید آن سهم اقدام می کنند. اما اگر نمودارها بیانگر کاهش قیمت سهم در آینده باشد، سرمایه گذاران، سهام شرکت مذکور را خواهند فروخت.

سوالات متداول

آیا با تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) میتوان قیمت را پیش‌بینی کرد؟

تحلیل تکنیکال ابزاری برای بررسی احتمالات مختلف در نمودارهای قیمتی است. با تحلیل تکنیکال می‌توان سطوح عرضه و تقاضا را شناسایی کرده و برای ریزش‌ها و رشد‌های احتمالی آماده شد.

آیا تنها استفاده از تحلیل تکنیکال کافی است؟

این به خود شما بستگی دارد که چه نوع تحلیلگری هستید. برخی تحلیلگران موفق تنها تحلیل تکنیکال را در معاملات خود به کار می‌برند و برخی دیگر با افزودن تاثیر اخبار و تحلیل بنیادی به تحلیل نمودارهای قیمتی، به چشم‌انداز گسترده‌تری می‌رسند.

برای آموزش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) از چه منابعی استفاده کنیم؟

کتاب‌ها و منابع مختلفی برای آموزش مقدماتی و پیشرفته تحلیل تکنیکال نوشته شده است؛ با این حال در سایت ارزدیجیتال با دنبال کردن سری آموزش‌های تحلیل تکنیکال می‌توانید با اصول اولیه تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا شوید.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چند نوع است؟

تحلیل تکنیکال به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: تحلیل تکنیکال کلاسیک و پیشرفته.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)پیشرفته چیست؟

تحلیل تکنیکال پیشرفته روشی است که در امتداد تحلیل تکنیکال کلاسیک قرار دارد و با ارائه فرایند مشخص، اصول تعریف شده و قوانین مشخص، بستری را برای نمودارخوانی و تحلیل‌های کامل تر فراهم کرده‌است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا