💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
همیار ترید

پرایس اکشن چیست؟ (Price Action)

آموزش صرافی بینگ ایکس

پرایس اکشن چیست؟ (Price Action)صفر تا صد 

مشکل بسیاری از افرادی که در حال یادگیری سبک پرایس اکشن هستند، آن است که از کجا شروع کنند؟ در واقع از ما سؤال می‌پرسند برای تحلیل بازار باید اول چه کاری انجام بدیم؟ شما ابتدا باید چارت دارایی مد نظر را در تایم فریم‌های مختلف بررسی کنید و ببینید جهت روند قیمتی به کدام سمت است؟ در مرحله بعدی باید سطوح مهم حمایتی و مقاومتی پیدا کنید. در متن مقاله با تصویر این مورد نشان داده شده است. سپس باید منتظر یک کندل موافق جهت قیمتی خود، با حجم معاملاتی مناسب باشید.

موارد توضیح داده شده به طور کلی روش ترید به سبک پرایس اکشن است. پرایس اکشن یک روش تحلیل تکنیکال بوده که بر پایه تحلیل حرکات قیمت بدون نیاز به اندیکاتورها و نرم‌افزارهای پیچیده استفاده شده و بسیار کاربردی است. به همین دلیل مورد توجه معامله‌گران حرفه‌ای در سراسر دنیا قرارگرفته است.

در این مقاله از تیم همیار کریپتو، به بررسی اصول پرایس اکشن و چگونگی تحلیل حرکات قیمت بر اساس الگوها و ساختارهای نمودارهای شمعی-ژاپنی خواهیم پرداخت. همچنین، مزایا و فواید این رویکرد خلاقانه و کاربردی نسبت به روش‌های سنتی یا پیچیده تحلیل تکنیکال را بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با تحلیل پرایس اکشن همراه ما باشید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن یک روش برای (تحلیل) معامله بر اساس حرکات قیمت انواع دارایی‌ها (نمادها) در بازارهای مالی است. الگوهای پرایس اکشن سیگنال های ورود به معامله و خروج از آن تولید می‌کنند. سیستم پرایس اکشن یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال است و در بین معامله گران بسیار محبوب است.

اگر بخواهیم طبق نام “پرایس اکشن = حرکات قیمت” نحوه عملکرد این سبک را بررسی کنیم، می‌توان حدس زد که استراتژی پرایس اکشن Price Action، حرکات قیمت را تحلیل می‌کند و تصمیم معاملاتی تنها بر اساس تجزیه و تحلیل نمودار قیمت (چارت قیمت) گرفته می‌شود.

حال چگونه می‌توانیم حرکت قیمت را تجزیه و تحلیل کنیم؟ یکی از راه‌های نشان دادن حرکات و نوسان‌های قیمت، استفاده از نمودار شمعی ژاپنی است.

نکته: شما در پرایس اکشن (Price Action) نیازی به استفاده از هیچ اندیکاتور و نرم‌افزاری ندارید، بلکه با یادگیری ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کندل و تعیین صحیح نقاط ورود و خروج می‌توانید به راحتی کسب سود دلاری کنید.

آموزش خصوصی فارکس

چرا معامله گران از پرایس اکشن استفاده می‌کنند؟

با تجزیه و تحلیل ساختارهای تشکیل شده توسط کندل‌ها، می‌توان الگوهای خاصی را کشف کرد که اصولاً تکرار می‌شوند. این الگوها، با داشتن دیدگاه صحیح، می‌توانند به نفع شما برای کسب درآمد در بازار مالی مورد استفاده قرار گیرند.

پرایس اکشن در فارکس یا ارز دیجیتال در واقع نوعی از تحلیل تکنیکال است زیرا عوامل بنیادی را در نظر نمی‌گیرد و بر اطلاعات تاریخی قیمت تمرکز می‌کند. در پرایس اکشن Price Action نوسانات قیمت حداکثری و حداقلی، خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت هنگام تحلیل بررسی می‌شود.

پرایس اکشن در فارکس چیست؟

استراتژی‌ پرایس اکشن فارکس برای تحلیل نمادهایی مانند GBPUSD، EURUSD و دیگر جفت‌ ارزهای اصلی مناسب است. همچنین سیستم معاملاتی پرایس اکشن در معاملات برخی از جفت ارزهای کراس نیز بسیار کارآمد است.

اگر بخواهم یک تجربه معاملاتی را با شما در میان بگذارم باید بگویم: ما تحلیل و ترید روی جفت ارزهای اگزوتیک یا برخی از جفت ارزهای کراس که نوسانات زیاد و غیر منطقی دارند را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا ارزهای اگزوتیک دارای حرکات غیرقابل پیش بینی شدیدی هستند که به عنوان مثال با دخالت بانک مرکزی یا تحریم‌های اقتصادی علیه یک کشور خاص مرتبط است. از طرفی کارمزد معاملاتی در این جفت ارزها بسیار زیاد و غیر معقول است.

برای آموزش «نحوه انتخاب بهترین جفت ارزها برای ترید» کلیک کنید.

پرایس اکشن در ارز دیجیتال چیست؟

سبک پرایس اکشن Price Action برای معامله در بازارهای دیگر، مانند ارزهای دیجیتال یا کالاها نیز کاربرد دارد. البته باید این موضوع که هر چه نقدینگی نماد کمتر باشد، الگوهای پرایس اکشن Price Action ضعیف‌تر عمل می‌کنند، هم توجه کرد. در واقع انتخاب نمادهایی با نقدینگی بالا در سبک پرایس اکشن ضروری است.

به عنوان مثال، برای جفت ارز BTCUSDT، روش Price Action کاملاً کاربردی است، اما برای آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار بالا یا نقدینگی بالایی ندارند (جز 100 ارز دیجیتال برتر نیستند)، این روش ممکن است شکست بخورد.

مزایای پرایس اکشن (Price Action)

  1. عدم نیاز به اندیکاتورها و شلوغ شدن چارت
  2. در تمامی بازارهای مالی مانند فارکس، سهام،طلا، کالا و … به راحتی قابل استفاده است.
  3. نرخ برد بالاتر نسبت به سایر روش‌های تحلیل تکنیکال
  4. سرعت تحلیل در این روش بالا بود بنابراین مدیریت زمان مناسبی خواهید داشت.
  5. امکان معامله در تایم فریم‌های مختلف معاملاتی می‌دهد.
  6. الگوهای پرایس اکشن زمانی که در سطوح قوی و معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار کارآمد هستند.
  7. از بین طیف گسترده‌ای از الگوهای پرایس اکشن Price Action، معامله گر می‌تواند مناسب‌ترین الگوها را برای استراتژی معاملاتی شخصی‌اش انتخاب کند.

سیگنال پرایس اکشن Price Action

رایج‌ترین سیگنال‌های پرایس اکشن Price Action شامل معاملات در نزدیک سطوح حمایت و مقاومت، بازگشت از سطوح کانال، سطوح فیبوناچی و فراکتال‌ها است.

یک معامله گر با سبک تحلیلی پرایس اکشن به شکل زیر بازار را تحلیل می‌کند:

برای شناسایی سیگنال های پرایس اکشن، ابتدا باید اصول استراتژی معاملاتی خود را در نمودار مشخص کنید. منظور مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت افقی قوی، سطوح فیبوناچی و مرزهای کانال قیمت است.

پس از شناسایی الگوی پرایس اکشن Price Action مد نظر، در مرحله بعدی، باید منتظر بمانید تا بازار اگر مطابق با تحلیل شما پیش رفت، در نقطه ورود مورد نظر وارد معامله (خرید یا فروش) شوید. البته همیشه باید مدیریت سرمایه را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا نقطه ورود شما هم از لحاظ تکنیکالی باید تائید شود هم آنکه فاصله مناسبی با حد ضرر داشته باشد (تا در صورت فعال شدن حد ضرر، سرمایه زیادی از دست ندهید).

فاکتورهای کلیدی در پرایس اکشن Price Action

همان‌طور که در تعریف پرایس اکشن بیان شد؛ پرایس اکشن یعنی: نوعی تحلیل تکنیکال که بر اساس حرکت قیمت و بدون استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال، نقاط ورود و خروج معاملات را شناسایی می‌کند. حال این سبک تحلیل تکنیکال دارای یکسری فاکتورهای کلیدی و شامل موارد زیر است:

1- تعریف روند در پرایس اکشن Price Action

روند بازار، جهت حرکت قیمت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی (Sideway) سه نوع اصلی روند هستند.

2- سطوح حمایت و مقاومت در پرایس اکشن

سطوح حمایت و مقاومت، نقاطی در نمودار قیمت هستند که قیمت در آن‌ها تمایل به بازگشت دارد. سطوح حمایت، قیمت‌هایی هستند که عملاً مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند. سطوح مقاومت، قیمت‌هایی هستند که مانع رشد بیشتر قیمت از آن سطح می‌شوند و عملاً انتظار داریم با رسیدن قیمت به یک سطح مقاومت، مجدد ریزش کند.

سطوح حمایت و مقاومت معمولاً از نقاط مهم تاریخی مانند بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های گذشته تشکیل می‌شوند. همچنین، سطوح فیبوناچی و سطوح میانگین متحرک نیز می‌توانند به عنوان سطوح حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار گیرند.

برای یادگیری کار با ابزار فیبوناچی می‌توانید مقاله « فیبوناچی (Fibonacci) و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال » را مطالعه کنید.

3- الگوهای عمومی قیمت

الگوهای قیمت، شکل‌های هندسی خاص و الگوهای تکرارشونده‌ای بوده که در نمودار قیمت قابل تشخیص هستند و می‌توانند برای شناسایی نقاط ورود و خروج معاملات استفاده شوند.

4- حجم معاملات

حجم معاملات، تعداد سهام یا قراردادهایی است که در یک بازه زمانی مشخص معامله می‌شوند. حجم معاملات می‌تواند برای ارزیابی قدرت روند و احتمال ادامه آن استفاده شود؛ بنابراین بسیار مهم است که در نمادهایی ترید کنیم که حجم معاملاتی بالایی دارند.

5- حجم نقدینگی

حجم نقدینگی، مقدار پول موجود در بازار برای خرید یا فروش یک دارایی است. حجم نقدینگی بالا، احتمال انجام معاملات با قیمت مد نظر را افزایش می‌دهد.

مراحل تحلیل با پرایس اکشن چگونه است؟

در ادامه گام به گام اصول تحلیل پرایس اکشن Price Action (نکات مهم پرایس اکشن) را در چارت نمودار توضیح خواهیم داد تا شما به صورت عینی بتوانید روش تحلیل بازار را ببینید:

چارت زیر تغییرات قیمتی ارز دیجیتال اتریوم در تاریخ 8 آذر 1402 در تایم فریم 15 دقیقه را نشان می‌دهد.

1- برای تحلیل آینده قیمت این رمز ارز و گرفتن سیگنال پرایس اکشن و ترید با آن ابتدا سطوح مهم حمایتی و مقاومتی را مطابق با تصویر مشخص می‌کنیم.

 

پرایس اکشن چیست؟

2- سپس الگوهای قیمتی که در چارت مشاهده می‌کنیم را رسم می‌کنم. برای مثال یک الگو دو قلو کف با خطوط آبی رنگ مشخص شده است. الگوی قیمتی دیگر با رنگ قرمز مشخص شده است.

 

پرایس اکشن در فارکس

3- با شکست سطوح مهم که در چارت قیمتی مشخص شده است. سیگنال پرایس اکشن Price Action برای ورود به معامله صادر می‌شود و شما می‌توانید وارد معامله خرید – LONG یا فروش – SHORT شوید.

نکته: شاید از دیدگاه شما چارت قیمتی شلوغ دیده شود. در این مثال ما مجبور بودیم تا سیگنال های پرایس اکشن که در این نما دیده می‌شود را برایتان مشخص کنیم. دقت کنید در زمان ترید واقعی پس از گرفتن اولین سیگنال و عبور قیمت از محدوده مد نظر دیگر با آن سطح کاری نداشته و برای مثال در اینجا می‌توانیم خطوط مربوط به الگوی دو قلو کف را پاک کنیم.

 

پرایس اکشن در ارزدیجیتال

 

4- حال که قصد ورود به معامله را داریم باید الگوی کندلی را بررسی کنیم. برای معامله خرید در پرایس اکشن Price Action منتظر می‌مانیم تا سطح با یک کندل پر قدرت هم جهت با بازار شکسته شود.

5- تفاوت پرایس اکشن با تکنیکال کلاسیک آن است که در این روش حجم معاملات، نقدینگی و نسبت ریسک به ریوارد نیز هنگام تحلیل و ورود به معامله بررسی می‌شود. برای مثال کندل سبز رنگی (شماره 1) سطح مقاومت الگوی دو قلو کف را شکسته است، از آنجایی که ارتفاع زیادی دارد و فاصله زیادی با سطح مقاومت دارد، مکان مناسبی برای ورود به معامله نیست؛ زیرا حد ضرر معامله زیاد خواهد شد.

انواع سبک پرایس اکشن Price Action

پرایس اکشن Price Action دارای سبک‌های مختلف است. انواع سبک پرایس اکشن و مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است؛ که با کلیک روی هر عنوان می‌توانید به مقاله تخصصی همان سبک پرایس اکشن دسترسی پیدا کنید.

  1. پرایس اکشن ICT
  2. پرایس اکشن RTM
  3. پرایس اکشن وودز
  4. پرایس اکشن لنس بگز
  5. پرایس اکشن آل بروکس

اندیکاتور پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن به عنوان  یک روش معاملاتی می‌تواند در ترکیب با سایر استراتژی‌های معاملاتی مورد استفاده قرار گیرد در واقع این امر یکی از مزیت‌های این روش تحلیلی است. تریدرهایی هستند که سبک پرایس اکشن را همراه با اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، اندیکاتور RSI، اندیکاتور MACD، اندیکاتور استوک کستیک و … استفاده می‌کنند و با سیگنال‌هایی از پرایس اکشن را به عنوان گزینه معاملاتی وارد می‌شوند که هم‌زمان با سیگنال های اندیکاتورها شود.

1.     اندیکاتور پرایس اکشن DI Simple

یکسری اندیکاتور پرایس اکشن Price Action وجود دارد که به طور اختصاصی سیگنال های پرایس اکشن را نشان می‌دهد. برای مثال اندیکاتور (DI Simple Price Action Indicator) یکسری الگو پرایس اکشن مانند پین بار، اینساید بار و … را در چارت قیمتی نشان می‌دهد.

البته ما استفاده از اندیکاتورهای پرایس اکشن Price Action را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا چارت را شلوغ می‌کند و همین امر اصل اولیه پرایس اکشن را زیر پا می‌گذارد. برای مثال تصویر زیر اندیکاتور پرایس اکشن (DI Simple) را در چارت قیمتی نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، چارت بسیار شلوغ شده است.

 

اندیکاتور پرایس اکشن

2.     اندیکاتور پرایس اکشن پین بار Pin Bar

اندیکاتور پرایس اکشن دیگر (Pin Bar Indicator free) نام دارد. این اندیکاتور الگوی کندلی پین بار را نشان می‌دهد. توجه کنید که تمامی کندل‌های پین بار توسط این اندیکاتور مشخص می‌شوند؛ اما آیا همه کندل‌ها و الگوهای پین بار کاربردی هستند؟ قطعاً خیر. چرا که ما از پین بارهایی استفاده می‌کنیم که در مکان‌های خاص قیمتی مانند سطوح حمایت و مقاومت یا در پولبک ها تشکیل شوند و سایر پین بارها (در میانه روند یا زمانی که بازار رنج است) کاربردی ندارند.

تصویر زیر شمایی از اندیکاتور پرایس اکشن در الگو پین بار است.

اندیکاتور پرایس اکشن

جمع بندی

آیا شما هم می‌خواهید بدون نیاز به انبوهی از اندیکاتورها و ابزارهای پیچیده، با تمرکز بر روی حرکات قیمت، به بهترین نقاط ورود و خروج معاملات دست پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید با درک عمیق از سطوح حمایت و مقاومت، به صورت هوشمندانه در بازارهای مالی عمل کنید؟ اگر پاسخ شما بله است، سبک تحلیل پرایس اکشن Price Action مختص شماست.

پرایس اکشن یک روش تحلیل تکنیکال ساده و قابل فهم است که می‌تواند در تمامی بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد. این روش با شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای قیمت، حجم معاملات و نقدینگی، بهترین و مناسب‌ترین نقاط ورود و خروج معاملات را شناسایی می‌کند.

سؤالات متداول

آیا پرایس اکشن در بورس ایران کاربرد دارد؟

بله الگوهای پرایس اکشن در بورس اوراق بهادار تهران نیز کاربرد دارد اما اگر از پرایس اکشن برای تحلیل سهام استفاده می‌کنید، بهتر است سهامی با نقدشوندگی بالا را انتخاب کنید.

پرایس اکشن چند سبک دارد؟

پرایس اکشن سبک‌های مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. پرایس اکشن به سبک ال بروکس
  2. پرایس اکشن به سبک لنس بگز
  3. پرایس اکشن به سبک نیال فولر
  4. پرایس اکشن به سبک ایف/ پرایس اکشن به سبک RTM
  5. پرایس اکشن به سبک ICT
  6. سبک پرایس اکشن ریچارد وایکوف
  7. سبک پرایس اکشن گالن وودز
  8. پرایس اکشن به سبک سم سیدن
  9. سبک پرایس اکشن آلفونسو مورنو

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. من در حال یادگیری این سبک تحلیل هستم. مقاله شما راهنمایی خیلی خوبی بود.

  2. برای من که تازه شروع به آموزش پرایس اکشن کردم خیلی خوب بود ممنون

  3. برای من که تازه شروع به آموزش پرایس اکشن کردم خیلی خوب بود ممنون

  4. سلام من فکر میکردم همیشه استفاده از اندیکاتورها بسیار راحت تر و حرفه ای تر از دنبال کردن قیمت هست اما با این مقاله متوجه شدم که پرایس اکشن بسیار کاربردی و قابل اعتماد هست به نظرم یک تریدر قبل از هر چیزی نیاز به یادگیری پرایس اکشن ال بروکس دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا