💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
تحلیل تکنیکال

سایه کندل یا شدو چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

آموزش صرافی بینگ ایکس

در حوزه تحلیل تکنیکال، یکی از ابزارهایی که به طور گسترده برای تحلیل روند آتی قیمت استفاده می‌شود، روانشناسی کندل‌ها با کمک ارتفاع، رنگ بدنه و سایه کندل‌ (Candlestick) است. سایه‌های کندل‌، نشانگرهایی در بالا و پایین کندل هستند که با بررسی و تحلیل آن‌ها می‌توان الگوهای مختلف قیمتی و تغییرات روند قیمت‌ها را تشخیص داد و  حرکت قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد.

در این محتوا از تیم همیار کریپتو ، به طور دقیق با مفهوم سایه‌های کندل، نحوه تشکیل آن‌ها و نقش آن‌ها در تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد و می‌توانید با استفاده از الگوها و ابزارهای مرتبط با سایه‌های کندل، به صورت حرفه‌ای‌تر به تحلیل قیمت‌ها و پیش‌بینی روند آن‌ها بپردازید.

سایه یا Shadow در کندل چیست؟

سایه کندل یا شدو چیست

هر کندل از دو جز: 1-بدنه و 2-سایه تشکیل شده است.

بخش وسط کندل (فاصله بین باز و بسته شدن قیمت)، بدنه (Body) و بخش‌های بیرونی آن سایه (Shadow) نامیده می‌شوند. سایه‌ها می‌توانند به دو صورت بالایی یا پایینی باشند.

سایه‌ها در کندل استیک (Candlestick)، بخش‌هایی هستند که به صورت عمودی از بالا یا پایین کندل خارج می‌شوند. سایه‌ها نشان‌دهنده قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر، نسبت به قیمت باز و قیمت بسته شدن، در یک بازه‌ی زمانی خاص هستند.

سایه‌ بالایی نشان‌دهنده بالاترین قیمت در یک بازه‌ی زمانی است؛ به عبارت دیگر، این سایه‌ها نشان‌دهنده بیشترین قیمتی هستند که در طول یک بازه‌ی زمانی خاص داریم.

آموزش خصوصی فارکس

از طرف دیگر، سایه‌ پایینی نشان‌دهنده پایین‌ترین قیمت در یک بازه‌ی زمانی است و نشان‌دهنده حداقل قیمتی است که در طول آن بازه‌ی زمانی داریم.

قیمت های مهم در کندل

کاربرد سایه کندل در تحلیل تکنیکال

در کل، سایه‌ها در کندل استیک اطلاعات مفیدی درباره روند قیمت‌ها در یک بازه‌ی زمانی خاص ارائه می‌دهند و می‌توانند به عنوان ابزاری برای تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها استفاده شوند.

به عنوان مثال، سایه‌ بلند بالایی، نشان‌دهنده ضعف خریداران بوده و سایه‌ طولانی پایینی، نشان‌دهنده ضعف فروشندگان است.

در ادامه به توضیح نحوه تشکیل سایه‌های کندل‌ها می‌پردازیم.

 

What Is a Shadow?

 

A shadow, or a wick, is a line found on a candle in a candlestick chart that is used to indicate where the price of a stock has fluctuated relative to the opening and closing prices. Essentially, these shadows illustrate the highest and lowest prices at which a security has traded over a specific time period.

منبع: اینوسپدیا

سایه بالایی (Upper shadow) چگونه تشکیل می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد سایه بالایی نمایانگر بیشترین قیمتی است که نماد مورد بررسی، در یک تایم فریم خاص مورد معامله قرار گرفته است. حال سایه بالایی چرا و چگونه تشکیل می‌شود؟

سایه بالایی یا Upper Shadow، نشان می‌دهد که در طول یک بازه زمانی، قیمت به بالاترین سطح خود رسیده ولی در ادامه تردیدی در مورد صعود بیشتر داشته و بازار به سمت پایین حرکت کرده است؛ یعنی خریداران قدرت خود را برای افزایش قیمت یا بالا نگه داشتن قیمت از دست داده‌اند و فروشندگان وارد بازار شده و باعث کاهش قیمت شده‌اند.بدین ترتیب سایه بالایی نشان دهنده خروج خریداران از دارایی و ورود فروشندگان بوده که این امر نمایانگر افزایش فشار فروش است.

فشار فروش به معنای افزایش عرضه در بازار است؛ پس زمانی که سایه بالایی را در چارت قیمت مشاهده می‌کنید، مخصوصاً اگر در مناطق مهمی مانند مقاومت‌ها تشکیل شده باشد، به احتمال زیاد نشان دهنده فشار فروش و کاهش قیمت دارایی خواهد بود.

سایه پایین (Lower shadow) چگونه تشکیل می‌شود؟

سایه پایینی یا Lower Shadow نشان دهنده کمترین قیمتی است که یک دارایی در یک تایم فریم خاص معامله شده است. حال این سایه پایینی چگونه تشکیل می‌شود؟

زمانی سایه پایینی تشکیل می‌شود که فروشندگان وارد بازار شده‌اند و قیمت دارایی را کاهش داده‌اند اما قیمت به حدی رسیده که از نظر خریداران جذاب و ارزشمند تلقی می‌شود؛ بنابراین خریداران وارد معامله شده و باعث افززایش قیمت می‌شوند. به عبارت دیگر سایه پایینی نمایانگر ورود خریداران و خروج فروشندگان در بازه رمانی مورد بررسی است.

توجه داشته باشید که ورود خریدار به معنای افزایش تقاضا و افزایش فشار خرید است بنابراین با دیدن سایه پایینی عملاً می‌توان افزایش قیمت را پیش بینی کرد. البته محل تشکیل کندل هم اهمیت زیادی دارد.

ارتفاع سایه در کندل

طول سایه در کندل چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ارتفاع سایه، نمایانگر میزان نوسان و هیجانات در بازار است. حال هر چه ارتفاع سایه‌ها بلندتر باشد، نوسان در نماد بیشتر است و عملاً خریدار و فروشنده هنوز به توافقی برای جهت آتی قیمت دارایی نرسیده‌اند.

سایه‌ها کوچک به معنای نوسان کم، بازار بدون رمق و رنج است، مخصوصاً وقتی بدنه کندل نیز کوچک باشد. در این حالت اصولاً حجم معاملات نیز پایین است و معامله گران منتظر خبری خاص برای جهت‌گیری مجدد روند قیمتی هستند.

به طور کل برای تحلیل با کمک سایه‌های کندل باید:

  • ارتفاع و رنگ بدنه کندل را نیز در نظر گرفت.
  •  محل تشکیل شدن کندل (وسط روند است یا سطوح حمایتی و مقاومتی) را باید در نظر گرفت.
  • حجم معاملات نیز اهمیت دارند.

اگر الگوهای دو و سه کندلی هم تشکیل شوند، اعتبار تحلیل افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

سایه‌ها در کندل می‌توانند سیگنال‌های مهمی در جهت شناسایی حرکت بعدی بازار بدهند. اما پیشنهاد ما به شما این است که همیشه برای تصمیم‌گیری از ابزارهای تکنیکالی دیگر مانند: سطوح حمایت و مقاومت، خطوط روند و … استفاده کنید تا تحلیل شما از اعتبار بیشتری برخوردار باشد.

سوالات متداول

سایه کندل چیست؟

بخش های بیرونی در نمودار شمعی، سایه (Shadow) نامیده می‌شود. بالاترین مقدار قیمت با سایه بالایی و پایین‌ترین مقدار قیمت با سایه پایینی نشان داده می‌شود. کندل‌ها با توجه به اندازه سایه‌ها معانی مختلفی دارند.

سایه در کجای نمودار شمعی وجود دارد؟

سایه یا شدو، در نمودارهای شمعی در بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت شکل خواهند گرفت که باتوجه‌به اندازه و نحوه شکل‌گیری این سایه‌ها، می‌تواند بیانگر اهمیت الگوی کندلی و حتی سطوح قیمتی حمایتی یا مقاومتی باشند.

آیا استفاده از سایه‌های بلند کندل سودآور است؟

سایه‌های بلند کندل، اگر به همراه الگوهای کندلی معتبر و بر روی محدوده‌های مهم قیمت شکل بگیرند، می‌توانند نقاط ورود مناسبی را برای معامله‌ای سودآور فراهم کنند.

اندازه سایه کندل ها چه اطلاعاتی به معامله‌گر می‌دهد؟

اندازه یک سایه به ما نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی قیمت دارایی چقدر تغییر کرده است. سایه‌های بلند، هم در بالا و هم در پایین یک کندل می‌توانند نشانه‌ای از عدم اطمینان در بازار باشند. سایه‌های کوتاه‌تر نشان دهنده فعالیت کمتر معامله‌گران در خرید و فروش دارایی است.

سایه کندل چند نوع است؟

سایه کندل ممکن است در بالا، پایین و با ابعاد کوتاه یا بلند دیده شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    خیلی کامل در مورد شدو یا سایه کندل توضیح داده و میتوان از این مقاله برای درک بیشتر سایه کندل ها استفاده کرد چون تمام مطالب مورد نیاز در این مقاله بیان شده است با تشکر از همیار کریپتو .

  2. سلام
    تمام نکاتی که باید در شدو کندل به آن توجه کرد در این مقاله گفته شده است که من با خوندن این مقاله متوجه شدم باید بیشتر به این نکات در شدو کندل ها توجه کرد و نباید ساده از این نکات گذشت .>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا