💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش بیت کوینهمیار ترید

تأثیر تقاضا و عرضه بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال

آموزش صرافی بینگ ایکس

تقاضا و عرضه بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال

در بیت کوین (BTC) یک ارز رمزپایهٔ غیرمتمرکز است که در سال 2009 توسط فرد یا افرادی ناشناخته با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) توسعه یافت. برخلاف ارزهای سنتی یا فیات، BTC توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود و هیچ دولت یا نهادی از آن پشتیبانی نمی‌کند. ارزهای سنتی تمایل زیادی به ثبات دارند، اما ارزهای دیجیتال در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه دچار نوسان قیمتی شدیدی می‌شوند.

بی‌ثباتی قیمت ارزهای دیجیتال ازجمله BTC، سرمایه‌گذاران را دچار سردرگرمی می‌کند، زیرا هم چشم‌اندازی برای سودهای مالی قابل توجه است و هم خطرات زیان‌های مالی چشمگیر و از دست رفتن سرمایه را به دنبال دارد. عوامل مختلفی قیمت BTC و ارزهای دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و از بین آن‌ها مهم‌ترین عامل، قانون عرضه و تقاضاست. در این مقاله قصد داریم دربارهٔ تأثیر تقاضا و عرضه بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

چرا تقاضا و عرضه مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین است؟

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره شد، بیت کوین توسط هیچ دولت یا نهادی صادر و پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند، برای BTC اعمال نمی‌شوند.

این ارز دیجیتال بیشتر به عنوان یک کالا برای ذخیره ارزش عمل می‌کند. از بین عوامل تأثیرگذار روی قیمت ارزهای دیجیتال ازجمله BTC، تقاضا و عرضه از سایر عوامل متمایز است و به‌عنوان اصلی‌ترین و بارزترین عامل تعیین‌کنندهٔ قیمت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر کاربران بازار کریپتوکارنسی به خرید یک ارز علاقه نداشته باشند، تقاضای آن کاهش یافته و قیمت آن دچار روند نزولی می‌شود. قانون عرضه و تقاضا به‌عنوان یک تئوری اقتصادی قدیمی در تمام بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال در افزایش یا کاهش قیمت‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد.

براساس این قانون، با کمیاب شدن بیت کوین، تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد. همین امر موجب افزایش قیمت این ارز دیجیتال پایه می‌شود‌. عرضهٔ بیت کوین محدود است و تعداد محدودی از آن وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که بیت‌کوین‌های نهایی در سال ۲۰۱۴ استخراج شوند.‌ نه تنها BTC بلکه تمام ارزهای دیجیتال، تابع قانون عرضه و تقاضا هستند.

عرضه چه تاثیری بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین دارد؟

عرضهٔ بیت کوین نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت آن دارد. نرخ ایجاد BTC تقریبا هر چهار سال یکبار کاهش می‌یابد. به این حالت هاوینگ گفته می‌شود. طبق قوانین مشخص‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو، در حالت هاوکینگ تعداد ارزهای دیجیتالی که به‌عنوان پاداش برای استخراج موفقیت‌آمیز یک بلوک داده می‌شود، به نصف کاهش می‌یابد.

آموزش خصوصی فارکس

آخرین هاوکینگ BTC به ماه می ۲۰۲۰ برمی‌گردد. بنابراین عرضهٔ بیت‌کوین در آینده رو به کاهش است و این اتفاق منجر به افزایش تقاضا خواهد شد. تحلیل‌گرانی که درزمینهٔ تحلیل بیت کوین فعال هستند، معتقدند که در هر هاوکینگ قیمت ارز دیجیتال BTC صعود می‌کند‌. هاوکینگ‌هایی که تابه‌حال برای این ارز دیجیتال انجام شده‌است، مربوط به سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ است و هاوکینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد.

تأثیر تقاضا و عرضه بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال

تأثیر تقاضا بر قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین به چه صورت است؟

بیت‌ کوین توجهٔ سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و نهادی را به خود جلب کرده‌است. به همین دلیل تقاضا برای خرید بیت کوین در حال افزایش است. افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین ناشی از افزایش پوشش رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری متخصصان و صاحبان مشاغل است. آن‌ها ارزشی را که بیت‌کوین دارد و خواهد داشت، تبلیغ می‌کنند. بیت کوین همچنین در برخی از کشورها با تورم بالا و ارزهای کاهش‌یافته محبوب شده‌است.

افرادی که از BTC برای انتقال مبالغ هنگفتی برای فعالیت های غیرقانونی استفاده می‌کنند نیز به خرید این ارز دیجیتال علاقهٔ زیادی دارند. این بدان معناست که کاهش عرضه در آینده با افزایش تقاضا همراه خواهد شد و به افزایش قیمت بیت‌کوین دامن خواهد زد. با این حال قیمت این ارز دیجیتال پرطرفدار هنوز در دوره‌های متناوب رونق و رکود، دارای نوسان است.

به‌طورکلی پذیرش گستردهٔ بیت کوین به‌عنوان سرمایه‌گذاری، تقاضا برای خرید این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد و عرضه در گردش را محدود می‌کند. به‌عنوان مثال، افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷، با کاهش طولانی مدت و سپس دو افزایش و کاهش شدید تا سال ۲۰۲۱ همراه شد.

در اوایل سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاران شروع به خرید و نگه‌داری BTC کردند. همین امر موجب افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین شد، زیرا میزان تقاضا برای خرید از میزان سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید پیشی گرفت و عرضه را کاهش داد.

بیشتر بدانید: ETF بیت کوین

 

عرضه و تقاضا بیتکوین و ارز های دیجیتال

چه عواملی در عرضه و تقاضای بیت کوین و ارزهای دیجیتال مؤثر هستند؟

بررسی میزان عرضه و تقاضا روشی مؤثر برای تحلیل بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال است. درواقع قیمت تمام ارزهای دیجیتال براساس قانون عرضه و تقاضا کاهش یا افزایش پیدا می‌کنند. تحلیل‌گران بازار و معامله‌گران برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین، میزان عرضه و تقاضا در بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند. عوامل مختلفی در عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال مؤثر هستند‌. مهم‌ترین عوامل شامل موارد زیر است:

  • میزان کیفیت و شرایط بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر در بازار مستقیماً در عرضه و تقاضا تأثیرگذار است. بررسی شرایط عرضه و تقاضا برای هر یک از ارزهای دیجیتال باید به‌صورت مجزا انجام شود. به‌عنوان مثال، زمانی که تقاضا برای خرید بیت‌کوین زیاد است، امکان دارد تقاضا برای خرید ارز دیجیتال اتریوم کمتر باشد.
  • خبرهای سیاسی و اقتصادی حاکم در بازار ارزهای دیجیتال در عرضه و تقاضا تأثیر بسیار زیادی دارند. نه تنها بازار ارزهای دیجیتال بلکه تمام بازارهای مالی تحت‌تاثیر اخبار قرار می‌گیرند و روند معاملات در آن‌ها تغییر پیدا می‌کند.
  • رفتار معامله‌گران در کوتاه مدت براساس شرایط تکنیکالی نمودار قیمت نیز از عامل دیگریست که در عرضه و تقاضای بیت‌کوین و ارزهای دیگر تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل به معامله‌گران توصیه می‌شود که به زیر نظر گرفتن رفتار معامله‌گران دیگر توجه کنند.

آموزش پرایس اکشن ICT و آموزش پرایس اکشن ال بروکس که میتوانید ببینید و شروع معاملات خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت همیار کریپتو  راجع‌به تأثیر تقاضا و عرضه بیت کوین و ارزهای دیجیتال بر قیمت آنها صحبت کردیم و توضیح دادیم که چه عواملی در عرضه و تقاضای BTC و سایر ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. اکنون که درک بهتری از نحوهٔ عملکرد تقاضا و عرضه و تأثیر آن در افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین دارید، باید به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال معتبر باشید تا اطلاعات خود را افزایش دهید. امیدواریم مطالب ارائه‌شده در این مقاله، برایتان مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا