💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش فارکس

تفاوت متاتریدر 4 و 5 ✔ معرفی بهترین نسخه مطابق با سبک معامله

آموزش صرافی بینگ ایکس

متاتریدر 4 و متاتریدر 5 هردو نرم‌افزارهای معروف ساخته شده توسط شرکت MetaQuotes برای ترید در بازار فارکس هستند. هر دو نسخه از این نرم‌افزارها برای ترید و آنالیز بازار فارکس استفاده می‌شوند. از آنجایی که نرم افزار متاتریدر دارای دو نسخه مختلف است، یکی از سؤالات متداول کاربران آن است که «تفاوت متاتریدر 4 و 5 چیست؟»، «از کدام‌یک استفاده کنیم؟» یا «متاتریدر 4 بهتر است یا 5؟»

آموزش متاتریدر4 و آموزش متاتریدر5 که میتوانید در همیارکریپتو بخوانید و آموزش ببینید.

در این راستا، در این محتوای آموزشی از تیم همیار کریپتو، به توضیح دقیق تفاوت متاتریدر 4 و 5، مزایا و معایب هر یک از این دو نرم‌افزار می‌پردازیم.

متاتریدر 4 چیست؟

متاتریدر 4 یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر و محبوب ترید در بازار فارکس است. این نسخه به عنوان یکی از پرکاربردترین نسخه‌ها در صنعت فارکس شناخته می‌شود. در این نرم افزار شما می‌توانید چارت‌های معاملاتی را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی کرده و از رابط کاربری ساده در عین حال کاربردی آن حداکثر استفاده را ببرید.

مزایا متاتریدر 4

  1. قابلیت استفاده آسان و ساده برای تریدرها، به ویژه برای تازه‌کاران
  2. پشتیبانی از الگوریتم‌های متعدد و امکان توسعه اسکریپت‌ها و اکسپرت‌ها
  3. تنوع بالا در نمودارها و ابزارهای آنالیزی
  4. سرعت اجرای سفارش‌ها و انتقال داده‌ها به‌صورت سریع

معایب متاتریدر 4

  1. محدودیت در تعاملات مالی و امکانات پیشرفته در مقایسه با نسخه‌های جدیدتر
  2. عدم پشتیبانی از برخی از امکانات پیشرفته مانند هندسه بازار (Market Geometry) و الگوریتم‌های پیشرفته

متاتریدر 5 چیست؟

متاتریدر 5 یک نسخه جدیدتر و بهبودیافته‌ از پلتفرم معاملاتی متاتریدر است. این نسخه در سال 2010 با بهبودهای بسیاری نسبت به متاتریدر 4 توسط شرکت MetaQuotes عرضه شده است. یکی از دلایل مهمی که تریدران متاتریدر 5 را برای ترید در بازار فارکس انتخاب می‌کنند، نمادهای معاملاتی زیاد آن است. شما می‌توانید با استفاده از MT5 علاوه بر ترید در جفت ارزها، به معاملات سهام، شاخص‌ها، کالاها و حتی ترید روی برخی از نمادهای معروف ارز دیجیتال بپردازید.

مزایا متاتریدر 5

  1. امکانات پیشرفته‌تری در مقایسه با متاتریدر 4، از جمله امکانات چارتینگ بهبود یافته و ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌تر
  2. قابلیت اجرای هم‌زمان چندین استراتژی و ترید
  3. امکان استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و توسعه اسکریپت‌ها و اکسپرت‌ها با قابلیت‌های پیشرفته‌تر
  4. پشتیبانی از ترید در بازارهای مالی متنوع‌تری به جز فارکس، مانند بازارهای ارز دیجیتال، آتی و سهام

معایب متاتریدر 5

  1. پیچیدگی بیشتر در استفاده و آموزش نسبت به متاتریدر 4، به ویژه برای تازه‌کاران
  2. نیاز به سخت‌افزار قدرتمندتر و اینترنت پایدارتر برای عملکرد بهینه
  3. محدودیت‌هایی در امکانات بعضی از بازارهای مالی

اگر مایل به ترید و کسب درآمد دلاری از بازار فارکس هستید ولی دانش و اطلاعات لازم برای این کار را ندارید کافی ست از آموزش فارکس رایگان که در وبسایت رسمی همیار کریپتو در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید.

تفاوت متاتریدر 4 و 5

تفاوت متاتریدر 4 و 5

آموزش خصوصی فارکس

مهم‌ترین تفاوت متاتریدر 4 و 5 شامل موارد زیر است:

  1. واسط کاربری: واسط کاربری متاتریدر 5 مدرن‌تر و طراحی بهبود یافته تری نسبت به متاتریدر 4 دارد. این واسط کاربری بیشتر به استفاده آسان و سرعت بیشتر کمک می‌کند.
  2. قابلیت‌های پیشرفته: متاتریدر 5 امکانات پیشرفته‌تری در مقایسه با متاتریدر 4 دارد. از جمله امکانات چارتینگ بهبود یافته، ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌تر و قابلیت اجرای هم‌زمان چندین استراتژی و ترید.
  3. پشتیبانی از بازارهای مالی متنوع‌تر: متاتریدر 5 قابلیت ترید در بازارهای مالی متنوع‌تری به جز فارکس را نیز دارد، مانند بازارهای آتی و سهام. البته دقت کنید تعداد نماد و بازارهای موجود در هر متاتریدر به نوع حساب معاملاتی شما نیز بستگی دارد.
  4. پیچیدگی: متاتریدر 5 نسبت به متاتریدر 4 پیچیدگی بیشتری دارد و نیاز به آموزش و فهم بیشتری دارد.

تفاوت متاتریدر 4 و 5 از لحاظ تعداد نمادها

تعداد نمادهای موجود در هر پلتفرم معاملاتی بیشتر به نوع حساب معاملاتی و بروکر انتخابی مربوط است. در بازار فارکس حساب‌های معاملاتی متفاوتی وجود دارد برای مثال حساب استاندارد، تعداد نماد معاملاتی کمتری نسبت به حساب ECN دارد. از طرفی خود بروکر انتخاب شده نیز مهم است، برخی بروکرها تعداد نماد معاملاتی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

به طور خلاصه، تعداد نمادها در متاتریدر 5 بیشتر از متاتریدر 4 است ولی به طور کلی تفاوت متاتریدر 4 و 5 از لحاظ تعداد نمادها به حساب معاملاتی و بروکر شما نیز مربوط است.

برای آشنایی با شاخص های فارکس و استفاده بهینه از آنها در معاملات فارکسی خود به مقاله ای که در همین زمینه برای شما تهیه کردیم مراجعه کنید و برای سشن فارکس هم میتوانید مفاله همیار بخونید.

تفاوت متاتریدر 4 و 5 در یک نگاه

در جدول زیر به‌صورت اجمالی برای راحتی بیشتر شما امکان مقایسه متاتریدر 4 و 5 وجود دارد.

شماره

کاربرد

متاتریدر 5

متاتریدر 4

1 تعداد نماد  وابسته به نوع حساب و بروکر

وابسته به نوع حساب و بروکر

 

2 تعداد بازارهای موجود

بازار فارکس، آتی، سهام

بازار آپشن اوراق قرضه

بازار ارز دیجیتال

بازار فارکس

بازار CFD

ارز دیجیتال

3 امکان معامله بورس

بله

خیر

4 امکان هج کردن

بله

بله

5 انتقال وجه بین حساب‌ها

بله

خیر

6 چت بین انجمن MQL5

بله

خیر

7 بررسی عمق بازار (DOM)

بله

خیر

8 امکان تست استراتژی

تستر استراتژی چند رشته‌ای

تستر استراتژی تیک واقعی

و تستر استراتژی چند ارزی

تست کننده استراتژی

تک‌رشته‌ای

9 زبان برنامه‌نویسی اکسپرت

MQL5

MQL4

10 زبان برنامه‌نویسی زبان برنامه‌نویسی پیشرفته

زبان برنامه‌نویسی ساده

بک تست در متاتریدر 4 و 5

بک تست عملاً بررسی استراتژی معاملاتی انتخابی خود در گذشته بازار است. در واقع تریدر با اینکار می‌خواهد بداند استراتژی او در گذشته بازار به چه میزان سود ده یا زیان ده بوده است و نرخ برد آن چقدر است؟

شما در بک تست به اطلاعاتی شامل؛ تعداد معاملات برد، تعداد معاملات باخت، میزان سود و ضرر هر معامله، درصد معاملات سود نسبت به ضرر و نرخ بازگشت از ضرر را می‌توانید، دسترسی داشته و آن‌ها را بررسی کنید؛ بنابراین بک تست گرفتن از استراتژی معاملاتی امری مهم است.( یکی از بهترین استراتژی هایی که میتوانید استفاده کنید استراتژی DCA هست)

هر دو نسخه متاتریدر 4 و 5 امکان بک تست گرفت استراتژی را برای شما فراهم می‌کنند با این حال متاتریدر 5 دقت بیشتری هنگام ذخیره سازی آمار بدست آمده را دارد، همین‌طور با سرعت بالاتری بک تست می‌گیرد.

آموزش فارکس برای مبتدیان در آکادمی همیار کریپتو به شکل کامل و جامع ارائه می‌شود و افراد می‌توانند از آن برای یادگیری و در بازار فارکس استفاده کنند. با اطمینان از مهارت‌های خود، می‌توانند درآمد دلاری از این بازار به دست آورند. همیار کریپتو نقشه راه را برای توسعه مهارت‌ها و کسب سود در بازار فارکس به شما نشان خواهد داد.

جمع بندی

متاتریدر 4 و متاتریدر 5 هر دو پلتفرم‌های معاملاتی قدرتمندی هستند که برای ترید و آنالیز بازار فارکس استفاده می‌شوند. دقت کنید این دو نرم افزار به یکدیگر وابسته نیستند؛ یعنی متاتریدر 5 آپدیت متاتریدر 4 نیست صرفاً یک نسخه جدید‌تری از آن است. اگر شما به تازگی وارد بازار فارکس شده‌اید و هنوز تجربه معاملاتی زیادی ندارید متاتریدر 4 با توجه به تعداد نمادهایی که دارد برای شما مناسب است. با این حال اگر یک تریدر حرفه‌ای هستید و می‌توانید تحلیلی روی شاخص‌ها، کامودیتی ها و … داشته باشید برای شما متاتریدر 5 بهتر است.

هر یک از این پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند. در نهایت شما به عنوان یک تریدر، باید بر اساس نیازها و تجربه شخصی خود تصمیم بگیرید که از کدام پلتفرم استفاده کنید.

همچنین اگر مایل به فعالیت در بازار ارز دیجیتال هستید و به دنبال یک صرافی معتبر در این حوزه هستید صرافی بینگ ایکس (BingX) یکی از صرافی های خلاقانه ارزهای دیجیتال است که در آن می توانید به معاملات اسپات، فیوچرز و سایر معاملات ارزهای دیجیتال بپردازید. و میتوانید برای اموزش صرافی بینگ ایکس مقاله همیارکریپتو را بخوانید.

سؤالات متداول

آیا می‌توانم از حساب متاتریدر 4 در متاتریدر 5 با یک اکانت استفاده کنم؟

خیر. شما برای آنکه در متاتریدر 4 یا 5 بتوانید ترید کنید، ابتدا باید در بروکر خود یک حساب معاملاتی برای متاتریدر 4 یا 5 باز کنید. به بیان دیگر نام کاربری و پسورد شما تنها برای یک حساب فعال است.

آیا میتوانم پولم را بین متاتریدر 4 و 5 جابجا کنم؟

بله. برای جابجایی سرمایه خود بین حساب‌های معاملاتی، کافی است به بخش حساب‌ها در اکانت آنلاین بروکر خود مراجعه کنید و سرمایه خود را بین حساب‌هایتان جابجا کنید.

میزان کارمزد برای جابجایی سرمایه بین حساب های فارکس چقدر است؟

اصولاً برای انتقال وجه بین حساب‌های داخلی بروکر، از شما کارمزد گرفته نمی‌شود.

آیا متاتریدر 4 با افزایش استفاده از متاتریدر 5 از بازارهای معاملاتی حذف خواهد شد؟

خیر. چند سال گذشته شرکت سازنده متاتریدر 4 اعلام کرد که دیگر از نسخه MT4 پشتیبانی نخواهد کرد. با این حال این نرم افزار هنوز هم به‌صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. همچنین در صدر پلتفرم‌های محبوب برای ترید در بازار فارکس قرار دارد.

تفاوت اساسی بین MT4 و MT5 چیست؟

هدف از ساخت متاتریدر 4، انجام معامله در بازار فارکس بود ولی در ادامه متاتریدر 5 با امکان معامله نمادهای بیشتر ایجاد شد. اگر شما بک تست از استراتژی خود می‌گیرید متاتریدر 5 اینکار را سریع‌تر انجام می‌دهد و امکان مشاهده عمق بازار نیز در آن وجود دارد.

کدام متاتریدر بهترین است؟

شرکت MetaQuotes برای متاتریدر 5 تبلیغات زیادی انجام می‌دهد تا بتواند تریدران را به سمت MT5 جذب کند. با این وجود تریدران هنوز متاتریدر 4 را برای ترید ترجیح می‌دهند.

معاملات ارز دیجیتال متاتریدر 4 بهتر است یا 5؟

توصیه ما آن است که برای ترید ارز دیجیتال از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید زیرا کارمزد کمتری می‌گیرند و برخلاف بازار فارکس روزهای شنبه و یک‌شنبه نیز باز هستند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ترید هم‌زمان نمادهای فارکس و ارز دیجیتال کدام است؟

با توجه به پلتفرم معاملاتی، تعداد نمادها و میزان حداقل کارمزد گرفته‌شده، در حال حاضر بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ترید هم‌زمان فارکس و ارز دیجیتال، صرافی بینگ ایکس است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سپاس از شما دوست عزیز زودی مقاله آپدیت و ویدیو هم بار گذاری میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا