💎دریافت مشاوره رایگان در زمینه سرمایه گذاری

کلیک کنید
آموزش خصوصی ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال را بشناسید!

آموزش صرافی بینگ ایکس

یکی از سؤالاتی که هر شخص در ابتدای ورود به بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال می‌پرسد آن است که طبق کدام روش معاملاتی عمل کنم؟ از بین روش‌های معامله ارز دیجیتال کدام یک بهتر است؟ در پاسخ به این سؤال متداول‌ترین روش‌های معاملاتی ارز دیجیتال را در این محتوا آماده کرده‌ایم.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال داریم. یکی از آن‌ها دو دسته تحلیل بنیادی و تکنیکال هست و در دسته بندی دیگری می‌توان معاملات کوتاه مدت و بلند مدت را ذکر کرد که عملاً هر دو زیرمجموعه تحلیل تکنیکال هستند.

از طرفی از دیدگاه کلی می‌توان گفت هر تریدر با توجه به شخصیت خود می‌تواند روش معاملاتی که یاد گرفته است را در تایم فریم‌های بلند مدت یا کوتاه مدت قرار دهد. در این محتوا به‌صورت یکجا می‌توانید با کلیت روش‌های ترید آشنا شده و یک دسته بندی در ذهن خود داشته باشید. همیار کریپتو همراه شما در بازارهای مالی

انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال

روش‌های مختلفی برای ترید در بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال وجود دارد که با توجه به نوع و ماهیت هر روش دسته‌بندی‌های مختلفی داریم. برای مثال یک تقسیم‌بندی بسیار کلی برای تحلیل و بررسی بازار استفاده از روش‌های روش 1- تحلیل بنیادی و 2- روش تحلیل تکنیکال است.

حال روش تحلیل تکنیکال خود می‌تواند به روش‌های مختلفی تقسیم‌بندی شود. تحلیل تکنیکال اصولاً به دو دسته کلی 1- ترید با اندیکاتورها و 2- ترید با پرایس اکشن تقسیم‌بندی شود که هرکدام زیرمجموعه‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند به روش‌های ترید کوتاه مدت و ترید بلند مدت تقسیم شوند.

برای مثال در تریدهای کوتاه مدت، روش‌های ترید 1- روش پوزیشن تریدینگ،  2- روش سویینگ تریدینگ، 3- روش معامله روزانه و 4- استراتژی اسکالپینگ متداول هستند.

حتی در تقسیم‌بندی دیگری، برای افرادی که قصد انجام سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در بازار ارز دیجیتال را دارند، می‌توان به دو روش 1- روش هولد کردن و 2- استراتژیDCA اشاره کرد.

آموزش خصوصی فارکس

از طرفی ما در بازار ارز دیجیتال دو نوع بازار متفاوت داریم 1- بازار فیوچرز و معاملات اهرمی آن و 2- بازار اسپات که میتوانیم در این بازارها از هر کدام از روش‌های فوق برای ترید استفاده کنیم.

حال که به طور کلی با انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال آشنا شدیم. در ادامه به طور دقیق به بررسی هرکدام همراه با مثال می‌پردازیم.

انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال را بشناسید!

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

روش پوزیشن تریدینگ یک روش ترید بلند مدت است. تریدر در این روش بیشتر بازار را در تایم فریم‌های هفتگی یا حتی سالانه بررسی می‌کند و پس از شناسایی یک روند مشخص در نماد، وارد معامله در موقعیت مناسب (معنای Position همان موقعیت) می‌شود. این افراد دیگر به صورت لحظه‌ای یا حتی روزانه بازار را چک نمی‌کنند و تنها روند کلی حرکت قیمت برایشان مهم است.

البته در روش پوزیشن تریدینگ، تنها تحلیل تکنیکال کافی نیست و شما باید از لحاظ بنیادی و جو کلی اقتصاد کلان نیز را کلیت بازار را بررسی کرده باشید.

ما به صورت تخصصی آموزش پرایس اکشن ICT و آموزش پرایس اکشن RTM داریم که میتوانید با تمامی فرآیندهای معاملات بازارهای مالی آموزش ببینید.

روش سویینگ تریدینگ – swing trading

یکی از روش‌های معامله ارز دیجیتال است که در هر دو دسته بندی کوتاه مدت و بلند مدت قرار می‌گیرد. در تصویر زیر می‌توانیم یک سویینگ را مشاهده کنیم.

انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال را بشناسید!

 

در واقع به ترید بین دو موج سویینگ تریدینگ گفته می‌شود. حال اگر این دو موج در تایم فریم یک ساعته شکل گرفته باشد و ما طبق آن ترید کنیم، یک سویینگ تریدر کوتاه مدت هستیم و اگر موج‌هایی را بررسی می‌کنیم که در تایم فریم هفتگی شکل گرفته است و طبق آن ترید می‌کنیم، یک سویینگ تریدر بلند مدت هستیم.

روش معامله روزانه – day trading

روش معامله روزانه day trading)) یکی از روش‌های معامله ارز دیجیتال به‌صورت کوتاه مدت است. همان‌طور که از نام این روش پیداست به معاملاتی که در طول یک روز و تایم فریم‌های کمتر از روزانه انجام می‌شود، استراتژی معاملات روزانه گفته می‌شود.

در این روش تریدرها معاملات خود را ابتدای روز باز کرده و نهایتاً در انتهای روز معاملات خود را می‌بندند. یک معامله‌گر روزانه می‌تواند استراتژی معاملاتی بر اساس اندیکاتورها یا طبق پرایس اکشن داشته باشد؛ بنابراین در این روش، نوع استراتژی معاملاتی مهم نیست. نکته‌ای که اهمیت دارد آن است که تمامی معاملات در یک روز شروع شده و پایان یابند.

دقت کنید در ترید روزانه از آنجایی که تریدرها معمولاً از اهرم در معاملات خود استفاده می‌کنند، ریسک‌های معاملاتی بالاست؛ بنابراین پایبندی به استراتژی معاملاتی، نظم و انضباط شخصی بسیار مهم است.

روش اسکالپینگ – Scalping

یکی دیگر از روش‌های معامله ارز دیجیتال، روش اسکالپ یا اسکالپینگ است. به معامله‌گری که روش اسکالپینگ را به‌عنوان استراتژی معاملاتی خود انتخاب می‌کند، اسکالپر گفته می‌شود. در واقع اسکالپینگ زیرمجموعه معاملات روزانه قرار می‌گیرد. در این روش تریدر در تایم فریم‌های کوتاه مدت مانند تایم فریم یک دقیقه و 5 دقیقه ترید می‌کند.

برای مثال یک اسکالپر سطوح مهم را مشخص کرده و بین آن‌ها با اهرم بالا و حجم معامله بالا ترید می‌کند. برای مثال اگر در قیمت 26000 بیت کوین وارد معامله خرید شود و یک درصد قیمت بیت کوین رشد کند یعنی به 26260 برسد. اسکالپری که از اهرم ده استفاده می‌کند. به جای یک درصد، عملاً ده درصد سود به دست آورده است.

البته دقت کنید اگر قیمت خلاف جهت حرکت کند میزان ضرر نیز زیاد خواهد بود. روش اسکالپینگ یک روش معاملاتی برای افراد حرفه‌ای با ویژگی شخصیتی خاص است.

در ادامه به بررسی دو روش سرمایه‌گذاری بلند مدت از روش‌های معامله ارز دیجیتال می‌پردازیم.

انواع روش‌های معامله ارز دیجیتال

روش هولد کردن در بازار ارز دیجیتال

همه ما میدانیم که پول رایج بین مردم ارزهای دیجیتال خواهند بود. حتی پیش‌بینی‌هایی مبنی بر ارزش چند هزار دلاری هر ساتوشی بیت کوین شده است. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به هولد کردن یا همان سرمایه‌گذاری بلند مدت روی ارزهای دیجیتال پر پتانسیل دارند.

در روش هولد کردن شما از لحاظ بنیادی ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و از بین آن‌ها یک یا چند ارز دیجیتال پر پتانسیل برای افزایش قیمت را انتخاب کرده و خرید می‌کنید. حال برای خرید این ارزهای دیجیتال نیاز به استراتژی مناسب تکنیکالی دارید. تا در قیمت مناسب خریداری کنید.

استراتژی‌های متفاوتی برای هولد کردن وجود دارد ولی از بین آن‌ها می‌توان گفت استراتژی DCA یکی از بهترین‌ها است.

استراتژی DCA در بازار ارز دیجیتال

استراتژی DCA، یک روش معاملاتی بلند مدت است. خیلی ساده و کوتاه می‌توان به این صورت توضیح داد که در استراتژی DCA شما به طور مدام ماهانه یا هفتگی مبلغ مشخصی از دارایی خود را برای خرید ارزهای دیجیتال اختصاص می‌دهید. برای مثال فرض کنید ماهانه 10 میلیون تومان درآمد دارید در این حالت به جای آنکه یکجا و در یک زمان کل پس‌انداز خود را وارد بازار کرده و سرمایه‌گذاری کنید، ماهانه یک میلیون تومان را به خرید ارز دیجیتال اختصاص می‌دهید.

اینکار باعث می‌شود میانگین خرید شما قیمتی مناسب باشد از طرفی فشار مالی خاصی را احساس نخواهید کرد.

انواع بازارهای ارز دیجیتال

تا اینجا راجع به انواع استراتژی‌های معاملاتی صحبت کردیم. هرکدام از این استراتژی‌ها را می‌توان هنگام ترید در بازار اسپات یا بازار فیوچرز ارز دیجیتال به کار برد.

بازار اسپات ارز دیجیتال

بازار اسپات ارز دیجیتال مانند بازار بورس است؛ شما در این بازار هر ارز دیجیتالی را بخرید مالک آن هستید و تنها از افزایش قیمت دارایی‌تان سود خواهید کرد.

برای مثال شما به اندازه 1 عدد ارز دیجیتال اتریوم را در قیمت 1500 تتر خریداری کرده‌اید. در این حالت شما مالک این یک عدد اتریوم هستید و اگر قیمت آن افزایش پیدا کند سود خواهید کرد و اگر قیمت آن کاهش پیدا کند، ضرر.

حتی با این دارایی خود می‌توانید در بازارهای مختلف مثل متاورس، انواع NFTها یا حتی دنیای واقعی کالا و اشیا مختلف بخرید. افرادی که قصد هولد کردن ارز دیجیتال را دارند باید در بازار اسپات معاملات خود را انجام دهند.

برای کانال سیگنال ارز دیجیتال رایگان و کانال سیگنال فارکس رایگان میتوانید مقالات همیارکریپتو بخوانید.

بازار فیوچرز ارز دیجیتال

در بازار فیوچرز ارز دیجیتال شما در حال ترید روی یکسری قراردادهای آتی هستید و به‌هیچ‌عنوان مالک هیچ‌یک از ارزهای دیجیتال معامله‌شده نخواهید بود. بااین‌حال در این بازار می‌توان با پیش‌بینی صحیح روند قیمتی از رشد قیمت با معامله حرید و ریزش قیمت با معامله فروش سود کسب کرد. همچنین امکان معامله با اهرم یعنی با چندین برابر سرمایه خود وجود دارد.

در مثال خرید اتریوم در بازار اسپات زمانی که قیمت اتریوم 1500 تتر است شما باید کل 1500 تتر را داشته باشید تا بتوانید یک عدد اتریوم بخرید؛ اما در بازار فیوچرز به دلیل وجود اهرم داشتن این مقدار سرمایه لازم نیست مثلاً اگر از اهرم 10 استفاده کنیم. برای خرید اتریوم تنها کافی است 150 تتر داشته باشیم که با ضربدر اهرم 10 به همان مقدار 1500 تتر می‌رسیم.

افرادی که در بازار فیوچرز ترید می‌کنند اغلب استراتژی‌های معاملاتی کوتاه مدت دارند و برای تریدهایی که قرار است بلند مدت باشد اصولاً در بازار اسپات رخ می‌دهد.

شما با آموزش ارزدیجیتال در تهران و مشهد و….میتوانید به صورت کاملا حرفه ای آموزش ببینید و شروع مسیر ارز دیجیتال رو داشته باشید.

جمع بندی

روش‌های معامله ارز دیجیتال بسیار متنوع هستند. هر فردی باید مطابق با شرایط زندگی و شخصیت خود استراتژی معاملاتی را انتخاب و آن را بهینه سازی کند. برای مثال فردی که ریسک گریز است یا زمان زیادی برای چارت نشینی ندارد نمی‌تواند با روش اسکالپینگ خود را تطبیق دهد و باید یک استراتژی معاملاتی بلند مدت داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است مطابق با ذهنیت، میزان سرمایه و زمان آزاد یکی از روش‌های معامله ارز دیجیتال را انتخاب کرده با آن روش به‌صورت دمو معامله انجام داده و عملاً بک تست گرفته نهایتاً در صورت سود ده بودن، آن روش را به‌عنوان استراتژی فردی انتخاب کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان به یک استراتژی قوی ارز دیجیتال رسید؟

برای داشتن یک روش معاملاتی قوی قبل از چیزی نیاز به شناخت شخصیت خود دارید سپس باید به طور مداوم چند ماه روی یک روش معاملاتی تمرکز کرده و در شرایط مختلف عملکرد آن را بسنجید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا